Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vd:n Sandra-Stina om Värnamoföretagets tillväxt: “Så kunde vi fortsätta utvecklas”

Sandra-Stina Vesterlund, vd på Doxa Plast i Värnamo, har visat att det funkar med återvinning och förnybara råvaror. Med rådgivning, stöd och lån från Almi har de kunnat fortsätta växa.

Plasten sätts ofta på offerbålet när klimatkrisen hägrar men Doxa Plast har antagit utmaningen och har specialiserat sig på en tunn sträckfilm som används för att hålla varor på plats när de packas för leverans.

– Det går åt mindre plast med vår tunna sträckfilm. Vi gör väldigt stor skillnad, säger Sandra-Stina Vesterlund.

Sedan hon tillträdde som vd 2019 har flera produkter lanserats kopplade till hållbarhet.

– Hållbarhet är A och O för oss. Där måste vi vara modiga, säger hon.

En av de nyaste produkterna går under beteckningen cirkulär sträckfilm, där materialet går att återvinna.

– Det är enorm komplext att få både återvinning och en slutprodukt, konstaterar hon.

Doxa Plast har löst problemet och erövrat en ledande position inom cirkulär sträckfilm. Här ser Sandra-Stina Vesterlund den största potentialen att växa och nya affärsmöjligheter.

– Vår högsta ambition är att de som använder vår cirkulära sträckfilm får en fördel av att återlämna den till oss. Vi har redan lösningen på plats för att jobba med ett helt cirkulärt flöde.

Med Doxa Plasts teknik går plasten att återvinna åtminstone 6–7 gånger med bra kvalitet. Om bolaget kan få tillbaka den förbrukade plasten kan cirkeln slutas och miljövinsten öka.

I sommar står Doxa Plasts nya fabrik i Värnamo klar, ett projekt som till viss del finansierades med ett lån av Almi.

– Almi har varit en möjliggörare för oss. Vi har fått stöd både när Doxa bildades och för att kunna stärka oss när vi bygger en ny produktionsanläggning.

Vi kan bibehålla vår innovationskraft med investeringen och har också jobbat med kompetensutveckling med hjälp av Almi.

Sandra-Stina Vesterlund ser positivt på bolagets möjligheter att växa de närmaste åren, gärna tillsammans Almi.

– Vår ambition är att bli den givna partnern att tillfråga för de kunder som har en hållbarhetsambition med sin plastanvändning. Målet är att växa med den typen av kunder. Jag tror inte att vi sitter i den nya fabriken så länge till innan vi behöver bygga ut. På 2–3 års sikt kommer vi att behöva anställa folk.

Fakta: Almi

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Till Almi kan du vända dig oavsett om ditt företag är i startfas eller om du är redo att ta nästa steg för att växa ytterligare. 

Läs mer om hur Almi kan vara med på ditt företags utvecklingsresa

Ovan artikel är framtagen av Bonnier News Brand Studio och Almi Jönköping och är ej en artikel av nyhetsredaktionen.