Det är inte lätt att få en sittning med Felix Rosenqvist.

Men till slut hittar vi en tid som passar och sätter oss ner, fyra dagar innan julafton.

Rosenqvist är hemma i Värnamo för en kort stund innan han åker hem till Malmö igen.

Efter Macau har jag varit hemma. Det har varit lite småturer utomlands men inget tävlande, säger han.

Sedan intervjutillfället har han dock varit till Las Vegas och kommit tvåa i ett E-Sportevent.

Men det var 2017 - den här artikeln ska avhandla 2016. Felix Rosenqvists stressigaste år någonsin.

Det har varit fruktansvärt stressigt. Det har inte varit mycket till privatliv.

Året inleddes mycket i USA och resorna över Atlanten blev många då han körde Indy Lights i "staterna" och Blancpain GT Series på europeisk mark.

Det blev 14 resor dit i år. Det var mycket tester och sådant där. I bland körde jag ett race i Europa, sen var det test i USA och sen tillbaka till Europa på en vecka. Det var sjukt mycket, säger han.

Men resandet över kontinenten tror han hargjort honom gott för framtiden.

Bara det var en riktigt bra erfarenhet. När du ska köra Formel 1 en dag så är det livet man lever. Man har inte mycket fritid och reser hela tiden mellan olika kontinenter. Det är inte alla som klarar det bra.

Men för Rosenqvist funkade det och under säsongen så fick han en chans i DTM, det efter att Esteban Ocon lämnat för Formel 1.

Jag hoppade in i slutet av säsongen. I DTM har du straffvikter på bilen och vi hade väldigt mycket vikt när jag hoppade in. Så det var inte realistiskt att jag skulle vinna ett race men poäng skulle vara väldigt bra. Och med tanke på det så gick det ju väldigt bra.

På tal om Formel 1 så fick Rosenqvist väldigt mycket frågor när Nico Rosberg lämnade Mercedes.

Det var ganska mycket. Jag har väldigt bra stöd från Sverige men jag kan säga att det inte är realistiskt att köra Mercedes i F1. De vet att jag är bra, det är inte det. Men det finns så många förare och i en sådan satsning kan man inte bara ta en rookie.

Men säsongens höjdpunkt hittar han i Blancpain-serien. Nämligen i 24-timmarsloppet på belgiska Spa i slutet av juli.

Tillsammans med Tristan Vautier och Renger van der Zande skulle de ta sig runt banan i Spa i totalt 24 timmar.

Det var speciellt. Jag hade bara kört sprintrace innan och nu skulle jag köra med två andra killar i 24 timmar. Det var en grym känsla och en sådan lagkänsla, som i fotboll eller något.

Men loppet fick värsta tänkbara start med Felix vid ratten.

Vi var tre varv efter hela fältet, vi var tvärsist! Alla Mercedesbilar fick fem minuters tillägg i bestraffning och alla åkte in på första varvet. Så alla stod på sin depåplats i fem minuter, det såg helt korkat ut, säger han, skrattar och fortsätter:

Sen när jag skulle ut fick jag kärringstopp... Så när jag kom ut var jag tvärsist, 67:a eller något. Då sa vi bara att vi kör full tut. Sista stinten körde jag om folk på gräset och allt, bara för att spara tre tiondelar. Det var helt sjukt.

Till slut kom teamet in som tvåa, efter en makalös upphämtning.

Drygt en månad efter den makalösa upphämtningen kom nästa nyhet kring Rosenqvist.

Han skulle kliva in elbilsklassen Formel E.

Det är många racingfans som tycker det är fjantigt och jag hade de rankarna när det kom. Men om man sätter sig in i det och man fattar hur själva sporten fungerar så är det ganska annorlunda. Det är väldigt utmanande för förarna. Det är en klass där föraren gör mest skillnad. Gör man ett bra jobb ger det mycket utslag även om du inte är i ett toppteam, säger han och fortsätter:

Jag är inte i ett toppteam, jag är någonstans i mitten. Som Force India i F1 ungefär. Men man märker när man gör ett bra jobb, då kan man vara med däruppe ändå. Det är inte helt vanligt i racing.

Formel E är just nu bara två deltävlingar in i kalendern och fortsätter ända fram till slutet på juli 2017. Det ställer till det lite i planeringen för Rosenqvist.

Det finns en stor chans att jag kör DTM 2017. Problemet är att Formel E och DTM har två race som går samma datum. Det blir inte helt optimalt men jag ska försöka styra i hop det.

Och när sedan 2018 kommer så kan det bli en nysatsning för Rosenqvist som just nu kör för Mahindra Racing i Formel E.

Mercedes har en option på en plats 2018. Går det så vill jag gärna vara där och med från början.