Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolskjuts. Barnens framtid är målet

Slutreplik till Hans Luthman.

En debatt på VN:s insändarsida kan vara klargörande och uppfriskande men också som att slåss mot väderkvarnar.

Hans Luthman har en tes, bor barnen i ett område som råkar ha en övervägande del av föräldrar med lägre skolutbildning och kanske dessutom annat modersmål ska de minsann också ha sin utbildning där. Nåde den som har en annan tanke hur skolverksamhet kan organiseras. Det är oerhört provocerande att Luthman anser att förändringen till lågstadie- och mellanstadieskolor i Gislaved och Smålandsstenar inneburit att klasserna fått en extrem sammansättning. Sammansättningen speglar befolkningsunderlaget i Gislaved och Smålandsstenar vilket är samma princip som gäller i Burseryd, Hestra och Reftele.

Luthman lyckas dock komma fram till en med mig gemensam ståndpunkt. Ja, det är främst föräldrarnas utbildningsbakgrund men också socioekonomiska förutsättningar som visar på en viktig faktor för skillnaden i skolresultat. Det är därför skolans och huvudmannens (kommunens) uppgift att i utbildningen kompensera för dessa förutsättningar och rikta resurser, vilket i första hand är kompetens, för att ge alla barn möjligheten att nå högsta möjliga resultat.

Luthman tycks ha förblindats av sina något överdrivna argument om bussarmada och att 3 kilometer avstånd på ett avgörande sätt spelar roll för trygghet och trivsel. Jag uppmanar Luthman att istället fördjupa sig i de insatser som görs och där skolorna, som han har argumenterat för i sina tidigare repliker, ökad samlingen och resurserna kring ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inriktat såväl på elever med svenska som med annat modersmål. Samtidigt är fokus på att lärare med kompetens för undervisning av respektive åldersgrupp ska garanteras för alla elever. Skolans styrdokument föreskriver också att förutom kunskapsuppdraget ska utbildningen förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Lås oss ha tilltro till lärarnas och rektorernas professionalism att långsiktigt utveckla en skola till gagn för alla elever. Skräm inte och baktala våra barn genom underförstådda uttalande om extrem sammansättning. Inget barn ska lämnas bakom, alla barn behövs för ett samhälle med demokrati och sammanhållning.

Mats Spånberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel