Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så många har nappat på gratis prenumeration

 
Valet 2018
Visa alla artiklar

Alla 18–23-åringar i spridningsområdet som vill får en gratis prenumeration till och med en vecka efter valet. Än så länge har ett 150-tal nappat.

För att unga ska ha större möjlighet ta del av lokalnyheter inför höstens val beslutade sig Hall Media i slutet av juni för att erbjuda alla 18–23-åringar en gratis prenumeration av premiummärkta artiklar och e-tidningen fram till och med den 15 september. Erbjudandet gäller fortfarande, och än så länge är det cirka 150 personer som har hoppat på.

Är ni nöjda med responsen så långt?

– Ja, jag är glad för alla som är nyfikna på lokal journalistik. Vi hade ingen aning om vad vi kunde vänta oss när vi gick ut och erbjöd det här. Det säger Hall Medias stf ansvarig utgivare Patricia Svensson.

Unga under 25 år är papperstidningen minst trogen av alla läsare, tio procent av dem läser en morgontidning tre dagar i veckan eller mer. Inte heller är de så sugna på att konsumera tidningen på nätet även om de är betydligt mer trogna där än som pappersläsare: en fjärdedel av de unga under 25 läser morgontidningen på webben minst tre dagar i veckan eller mer. Det här konstateras i den färska utredningen Svenska nyhetsvanor från Som-institutet.

De yngre konsumenterna hittar i stället nyheterna på andra ställen – framför allt i sociala medier. Enligt samma utredning står 16–25-åringar för den mest frekventa användningen av nyheter i sociala medier. Den plattformen är bland yngre den överlägset mest använda distributören av nyheter. Och 73 procent av de som använder sociala medier passar på att samtidigt ta del av nyheter (jämfört med 15 procent bland 66–85-åringar.)

Hade det inte varit mer effektivt att publicera nyheterna på sociala medier i stället för att ge bort en prenumeration?

— Vi publicerar nyheter där också, men vi vill inte bara vara i händerna på Facebooks algoritmer. Facebook har ju sin form och sitt upplägg, vi vill ha möjlighet att presentera våra artiklar på vårt vis. Men sociala medier är viktiga, särskilt i vår dialog med läsarna.

Hur ska ni behålla de nya, unga prenumeranter ni nu har fått?

– Där har vi ett förtroende att förvalta. Och den utmaningen tar vi gärna. För oss gäller ju varje dag att göra relevant journalistik för så många som möjligt, oavsett ålder.

I undersökningen som nämns ovan påstås det att gruppen 16-25 är minst intresserad av nyheter från den egna kommunen. Hur ser du på det?

– Det beror på vad man lägger in i begreppet. Det finns mycket vi berättar om som jag tror kan intressera unga. Miljöfrågor, restauranger som öppnar eller stänger, porträtt eller krimnyheter – lokal journalistik kan vara så mycket.