I början av sommaren 2019 aviserade Daniel Röjsel en satsning på junior–VM. Samtidigt stod han och kartläsaren Mikael Johansson som ledare av junior–SM och SM i trimmat 2WD. Detta efter en vinter som bland annat innefattade ett SM–guld i sprint under SM–veckan i Sundsvall. I takt med att arbetet fortlöpte för att knyta företag som kunde medverka i en JVM–satsning fortsatte ekipaget att tävla på hemmaplan med sin Opel Corsa. Ju längre säsongen gick desto mer tekniska problem råkade de dock utför, det var motorras efter motorras. Till slut hade de inte ens chans på guld inför finalen i 2019 års SM i Blekinge.

Relaterat till artikeln

– Det tär ju på en. Och det är långt ifrån första säsongen vi fallerar på skitfel tekniskt. Samtidigt förstod jag att det skulle bli väldigt svårt att hitta de två miljoner som behövdes i budget för att köra JVM. Där de tävlande köper sig en plats likt många andra ställen inom sporten. Motivationen började sakta försvinna, berättar Daniel Röjsel i ett pressmeddelande.

Rallykultur saknas

– Det kändes som en lång väg att gå för att kunna skapa sig rätt förutsättningar och redan under hösten kände jag att det kunde vara på sin plats att ta ett kliv tillbaka, och var dessutom nöjd med den tanken. Tyvärr saknas även den rallykultur som behövs för att intresset ska finnas i regionen bland företag (Gnosjö) och de traditionella lagsporterna prioriteras i första hand. Ett problem med rally är väl också att vi utövare är för dåliga på att marknadsföra oss till icke intresserade. Sporten är dessutom komplicerad att sätta sig in i. Vi får vara glada över att Sveriges största återkommande sportevenemang fortfarande tillhör oss, nämligen Svenska Rallyt, fortsätter han.

Relaterat till artikeln

Daniel var anmäld till SM-premiären i Vännäs sista helgen i februari men tog tillbaka anmälan efter att ha kört ett inledande test veckan före med den nya Renault Clio som de planerade att komma till start med. Bilen hade helt klart potential men han kände inte att det längre var så motiverande att det var värt mödan och det arbete som hade krävts för att kunna få en bra fortsättning på säsongen därefter.

Blir inte rättvist

– Som den tävlingsmänniska jag är vill jag kunna göra saker till hundra procent. Särskilt när det handlar om rally som jag sysslat med i några år nu. Jag har alla SM–valörer och vill framåt. Men att ta ett steg tillbaka när jag inte lyckats skapa rätt förutsättningar känns som ett moget och klokt beslut. Det blir heller inte rättvist mot varken mig eller de som hjälper mig om jag inte kan prestera till hundra procent. Men visst tycker jag synd om de som tror på mig nu när det blev så här. När och om jag kommer tillbaka vet jag i alla fall vad som krävs och kan därefter ta beslut om jag verkligen tycker att det är värt allt arbete för att lyckas. Att köra tävlingsbil är ju trots allt fortfarande det bästa jag vet och det jag kan bäst, säger Daniel Röjsel.