Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu rullar de nya dubbeldäckarna: ”Folk stannar och tar bilder”

Efter viss försening är dubbeldäckarna mellan Värnamo och Jönköping i trafik.
— Folk stannar och tar bilder, de tycker det är jättekul, säger busschauffören Magnus Johansson.

Bussarna, vars kaross tillverkas i Finland, skulle ha varit i trafik redan i juni, men coronaviruset satte käppar i hjulen.

Nu är den i trafik, linje 500. En gång i halvtimmen går den, med stopp i Skillingaryd, Vaggeryd och Torsvik. Men när tidningen ska ta sig en åktur är det glest mellan passagerarna i den stora bussen.

— Jag tror inte att folk har vant sig riktigt än. Jag får frågan om det verkligen är dessa bussar som ska gå eller om de bara är tillfälliga. Folk stannar och tar bilder, de tycker det är jättekul, säger busschauffören Magnus Johansson.

Bussarna med sina 82 bältade säten och elvaliters V8-motor beskriver Magnus Johansson som lite av en dröm att köra. Tidigare arbetade han som servicemarknadschef på Volkswagen och Audi och för honom är körandet lite av en pensionärshobby.

— Jag har velat köra buss sedan jag var grabb. När jag slutade mitt ordinarie jobb för tio år sedan tog jag extrajobb som busschaufför och jag kan säga att den här bussen är riktigt bra.

Finesser som Magnus Johansson lyfter är bland annat bussens låga chassi och därmed låga tyngdpunkt som ger stabilitet, men också det faktum att den är tystgående.

— Som du ser så saknas de stora sidospeglarna. I stället har vi två tv-montrar där man ser bakåt. Det gör att det inte blir något vindbrus, säger han.

Kollegan Lennart Ebefors är lika nöjd. Han har kört buss i 38 år, både expressbuss och stadsbuss, och han menar att den nya dubbeldäckaren är bland de bästa han har kört.

— De är stabila och har en god komfort, både för mig och passagerarna. Alla säten har bälten, mobilladdare och generöst med benutrymme. Bussen har AC och snart finns här också wifi, säger han.

Chauffören Faredin Kurda är inte riktigt lika positiv. Han har arbetat som chaufför i sex år, men detta är hans premiärdag bakom ratten på dubbeldäckaren.

— Jag tycker att den är fin och ren, men inte lika smidig som de mindre bussarna. Det gäller att ha koll på trafiken runt sig och om det blåser är jag rädd att det ska kännas lite ostabilt, säger han.

Vad tycker passagerarna då?

Ida Wetter från Vaggeryd kliver av bussen i Värnamo, där hon går i körskola.

— Jag reagerade på hur fort det gick. Det bästa, tycker jag, är att bussarna går så tätt. Det gör det lättare att tajma in dem och man slipper sitta och vänta, säger hon.

De tre kompisarna Malin Torén, Annie Seppälä och Sabina Majstorovic ska åka till Jönköping för att shoppa. De tycker att bussen är fräsch och fin.

— Jag har åkt dubbeldäckare en gång förut, det var i London. Denna bussen är lite mindre, annars är de lika, säger Sabina.

Men alla röster är inte riktigt lika positiva. Länstrafiken har fått kritik för att det nu körs dubbla turer mellan Jönköping och Värnamo, med stopp på samma orter.

Hur kommer det sig att ni kör dubbla turer?

— När vi slöt avtalet med Karlssons buss gällde det för en tioårsperiod, mellan 2020 och 2030. Det gjorde vi eftersom vi dels ska elektrifiera tågtrafiken, dels rusta upp banan inom en snar framtid. Under den perioden kommer vi inte att kunna ha tågtrafiken i gång på samma sätt och vi vill inte tappa våra resenärer under den processen. Därför kör vi dubbelt nu på obestämd tid, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Jönköpings länstrafik.

Att kunna pendla mellan Värnamo och Jönköping är viktigt, menar han. Hur det blir i framtiden återstår att se.

— Läget just nu är ovisst med tanke på corona. Därför kommer vi att göra utvärderingar löpande, för att se hur behovet ser ut, säger Charles Tholin.