Förra året hade GGVV-regionen Erik Johansson i huvudklassen STCC när cirkusen anlände till Anderstorp för första gången på flera år.

Då var också Ingvar Mattsson med och i år ses han som det enda lokala hoppet.

Anderstorpbördiga Mattsson ska dessutom tävla i dubbla klasser under helgen.

Han kör Porsche Carrera Cup men gör samtidigt en satsning på Swedish GT som gör premiär för säsongen på Anderstorp Raceway.

I Swedish GT har vi stor chans att vinna. Pallplats definitivt. I Carrera Cup skulle en topp tio-placering vara ett bra resultat i ett extremt startfält, säger Mattsson.

Han kör i Swedish GT tillsammans med Fredrik Larsson från Falkenberg som i nuläget leder totalen i Carrera Cup.

Mot dem står inga dåliga bilar. Chevron, andra Porschar, Lotus och Lamborghinis.

Det är blandade bilar som harmoniseras med restriktioner och vikter för att vara så jämna som möjligt över ett varv.

Han hoppas såklart på seger men mot sig har han och Larsson förra årets vinnare, Daniel Haglöf och Peter Wallenberg i en Lamborghini Huracán.

Lamborghinin vann överlägset förra året men de har tryckt ner restriktionen så att det blir lite värre för dem i år. Det kommer nog att bli rätt rafflande och rätt jämnt, säger Mattsson.

Tävlingen, Swedish GT alltså, körs över två lopp där det enda är lite av ett långlopp på en timme medan det andra är en sprint på en halvtimme.

Det är ett fönster mellan 25 och 35 minuter där man kan gå in när man vill och byta förare, säger Mattsson.

Tävlingsledaren, Mikael Johansson, hoppas på folkfest.

Förra året var det 3 000 här. Kommer det mer är det bara positivt. 3 000 för lilla Anderstorp är fantastiskt bara det.

Hur viktigt är det att Anderstorp får arrangera STCC?

Det är jätteviktigt. Att det kommer ut och visas på TV och att vi får visa att banan lever, säger Johansson.

Noterbart är att det kommer ett gäng engelska funktionärer till Anderstorp Raceway under helgen som betalat ur egen ficka bara för att komma till Anderstorp och jobba under en tävling.