Mobil-appen Karma säljer överskottsmat från restauranger, caféer och livsmedelsbutiker. Varje år delar Karma ut utmärkelse i 3 kategorier, Årets Nykomling, Årets Uppstickare och Årets Maträddare.

”Årets uppstickare” innebär att man har det lilla extra, detta speglas i medarbetarnas engagemang, väletablerade rutiner och att det märks att alla medarbetare brinner för det här, förklarar man i ett pressmeddelande.

– Det är fantastiskt roligt och vi har verkligen haft en bra resa med Karma sedan vi startade i mars förra året, säger Madames vd Annica Palmgren och fortsätter:

– Vi fick snabbt uppmärksamhet och har i dagsläget över 1800 personer som följer oss i appen. Karma är till för mat inte ska bli svinn, alltså för mat som annars skulle slängas, till exempel tillagad dagens rätt, fika som inte blivit såld under dagen som frallor och semlor.

-Nästan alla våra medarbetare är engagerade i Karma, det vet hur appen fungerar, säger Jasmin Causevic, Köksmästare. Jag tror att den del av framgången beror på att vi har haft rutiner och arbetat konsekvent, säger han. Vi är alla stolta och glada över att bli uppmärksammade på det här sättet.

Madame har hitintills räddat cirka 1300 portioner, i Co2-utsläpp innebär det 687 kg och kan liknas vid att flyga cirka 300 mil, som från Stockholm till Lissabon, Portugal.

Appen är bara en del av Madames arbete med hållbarhet, säger Annica:

– Vi väger matsvinn, sorterar, tar bort plast- och engångsartiklar som till exempel sugrör.