Replik till M:s debattartikel ”Regeringens politik slår hårt mot landsbygden” i tidningen 18 januari.

Sveriges klimatmål handlar om att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation. Vi har redan jobbat ganska länge med att minska vår utsläpp. Koldioxidskatt på bensin och diesel infördes redan på 1990-talet. Skatten har höjts successivt även under borgerligt styre och bidragit till att bilarna blivit mer bränslesnåla. Klimatskatten är en av flera åtgärder som lett till att Sverige internationellt nu ses som ett föredöme på klimatområdet. Men klimathotet är akut och även vi måste nu växla upp tempot.

Moderaterna menar i sin insändare att klimatskatten hotar landsbygdens utveckling. Vi menar att det istället förhåller sig tvärtom. Omställningen till det hållbara samhället ger landsbygden stora utvecklingsmöjligheter. Koldioxidskatt på fossila bränslen hjälper till att öka efterfrågan på förnybara drivmedel gjord på exempelvis svensk skogsråvara och el från sol och vind. Tillsammans med satsningar på ökad självförsörjningsgrad av livsmedel och därmed ökad inhemsk livsmedelsproduktion kommer detta innebära en växande ekonomi på landsbygden, med fler jobb och investeringar i småföretag.

Men frågan om energiförsörjning och drivmedel handlar inte bara om miljö och ekonomi, utan även om säkerhet och krisberedskap. Fossilberoende innebär ett beroende av odemokratiska oljestater runtom i världen. Vi har möjlighet att ersätta detta beroende genom att, med hjälp av svensk teknik och know-how, successivt övergå till egenproducerade drivmedel.

Även om vi i MP tycker att tåg och bussar ska bli fler och bättre, så vet vi att människor på landsbygden kommer vara beroende av bilen. Riksdagen har röstat ner moderaternas förslag att sänka skatten på bensin med en krona. En orsak är att mer än 60 procent av skattelättnaden skulle tillfalla de som bor i storstäder och pendlingskommuner runt storstäderna. Enbart 8 procent av skattelättnaden skulle gå till landsbygden. Det är bilisterna i storstäderna som drar den stora vinsten av minskad skatt på bensin och diesel. Det vore helt kontraproduktivt.

MP vill se mer riktade satsningar till enbart landsbygden istället. Från och med 1 januari 2020 får exempelvis människor som bor i glesbygden sänkta skatter.

I riksdagen hör vi ofta att oppositionspartier säger att klimatpolitiken ska vara effektiv. Det mest effektiva styrmedlet enligt Finansinspektionen är koldioxidskatten. Då det visat sig vara bra med både piskor och morötter har regeringen infört Klimatklivet som gynnar företag och kommuner i deras praktiska klimatarbete. Moderaterna säger nej till klimatskatter och till klimatinvesteringar. Utan klimatpolitik når vi aldrig klimatmålen.

Moderna och utvecklade landsbygder är en förutsättning för att möta framtidens utmaningar. För att vi ska kunna ta bilen i landsbygden inte bara i morgon, utan också i framtiden, behöver vi en rättvis landsbygdspolitik och ett hållbart Sverige – där klimatpolitiken ger fler gröna jobb och en växande ekonomi på landsbygden.

Maria Gardfjell

Riksdagsledamot (MP)

1:e vice ordf Miljö- och jordbruksutskottet

Monica Persson, landsbygdsambassadör MP Jönköpings län

Sibylla Jämting, regionråd Region Jönköpings län (MP)