Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klassen argumenterade för större gympasal – nu tävlar de i Retorikmatchen

Det började med en argumenterande text och slutade med att två klasser från Gullviveskolan kvalificerade sig till kvalomgången i SVT:s satsning Retorikmatchen. I höst kan hela Sverige se klass 5F kämpa om titeln Sveriges bästa retoriker. – De är så grymma, säger klassläraren Hanna Eriksson Berg.

– Det är helt otroligt roligt. Eftersom man har följt dem på så nära håll blir man nästan lite mammastolt, säger klassläraren Hanna Eriksson Berg.

Det var när femteklasseleverna tidigt i höstas läste retorik och argumentation som frågan väcktes. Eleverna fick se programmet Retorikmatchen på SVT:s Barnkanalen och en av eleverna undrade om det fanns en möjlighet för dem att också få vara med i tävlingen. När Hanna Eriksson Berg kollade upp saken insåg hon att det var bråttom.

– Det visade sig att det var två dagar kvar av anmälningstiden, så vi hade verkligen tur, säger hon.

Arbetade intensivt

Hanna anmälde båda sina klasser och under två veckor arbetades det intensivt på den första uppgiften, att skriva ett tal enligt vissa premisser. Eleverna kämpade hårt och fick lära sig allt om ethos, logos och pathos. Det skulle visa sig lönsamt – båda klasserna gick vidare till kvalomgång.

– Det var ju helt fantastiskt att båda gick vidare. Jag vet inte hur många klasser som tävlade men det är ju hela Sverige som är med. Så gick två klasser från lilla Gullviveskolan vidare, säger Hanna Eriksson Berg.

Bra teamwork

Nästa uppgift var att hålla ett 60 sekunder långt tal om förändring. Klasserna fick själva välja inom vilket ämne. Gullviveskolans klasser valde antimobbning och önskan om en större idrottssal som teman för sina tal. Reglerna för talet var att det skulle vara faktabaserat med en känsloaspekt, tydligt argumenterande, empatiskt och även ha ett kraftfullt avslut.

– Det skulle också framföras av en kille och en tjej, så vi valde att lotta vem i klasserna som skulle framföra det inför juryn så att alla skulle få samma chans. Talet är ju ett teamwork där alla varit med lika mycket.

Gick vidare

Klass 5F, som argumenterade för en större gymnastiksal, föll juryn i smaken. Klassen gick vidare till den tv-sända finalen och fick samtidigt feedback av juryn.

– De tyckte att det skulle vara en lite mer känslomässig inledning med tydliga exempel på vad som kan hända om man har en för liten gympasal. De tyckte att de skulle hänvisa mer till källorna och tala tydligare. Målande språk och överdrifter lyftes också fram som smarta sätt att nå fram, säger Hanna Eriksson Berg.

"Helt grymma"

Tanken var att klassen skulle få åka till Stockholm för att filmas. Coronaviruset satte stopp för det och i stället filmade skolan framförandet och elevintervjuer själva.

– Tack vare snälla kollegor rodde vi det i land, men vi fick ta om tre gånger, säger klassföreståndaren.

Nu är bidraget inskickat och klassen tävlar med tolv andra lag från olika delar av Sverige. Bidraget visas i Barnkanalen till hösten, men hur det går för Gullviveskolans klass 5F är ännu en hemlighet.

– Vi får väl se vem som vinner, men det är stort nog att de har gått vidare. Jag vill verkligen poängtera att eleverna har gjort detta tillsammans, alla har varit lika delaktiga. De är så drivna och engagerade. Helt grymma helt enkelt, säger Hanna Eriksson Berg.