Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vilket ansvar har kommunen för att tillhandahålla räddningstjänst?

Replik: Svar till insändaren "deltidsbrandmän tvingas att säga upp sig" i tidningen den 23 juni.

Jag läste något konstigt i Värnamo Nyheter den 23 juni 2020 i en insändare, att deltidsbrandmän inte har rätt till a-kassa om de blir varslade från sina ordinarie heltidsjobb. Det är inte konstigt alls, för det är inte innan man bli arbetslös som man kan ansöka om a-kasseersättning. Att bli varslad är inte detsamma som att bli uppsagd. Vad är det som säger att en person som har rätt till a-kasseersättning inte kan få ersättning om man har en deltidsanställning och innan dess haft en heltidsanställning? Kan inte a-kassan kombineras med arbete? Men självklart kan man ju inte få full a-kasseersättning om man samtidigt utför ett arbete som man får lön för. Vilket ansvar har kommunen för att tillhandahålla räddningstjänst i sina kommuner? Jag trodde att det faktiskt låg i kommunernas ansvar? Mister ett privat förtag personal genom uppsägning och att det då inte går att ha kvar en deltidsanställning som brandman i respektive kommun, vad hindrar då kommunen från att direktanställa dessa?

Man kanske behöver titta över i kommunens organisation om det är ett mål man bör sätta vad gäller räddningstjänsten? Det vore kanske mycket värt och bättre att satsa på utveckling där, och kanske samordna tjänster inom den egna kommunen, för att istället avveckla eller stoppa något som idag faller inom ramen för de olika nya tjänsterna inom utvecklingsprojekt som ploppar upp titt som tätt i kommunen?

Skattebetalare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel