Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I pandemis spår – nu väljer många att starta eget

När många skarpa hjärnor friställs ökar antalet egenföretagare. Det menar affärsutvecklaren Adam Svensson vid Science Park i Värnamo. För de som vill ha ett brett nätverk finns kursen Kickstart.

Det är lätt att tro att coronapandemin skulle lägga sordin på viljan att starta eget företag. Så är inte fallet, menar affärsutvecklaren och coachen Adam Svensson vid Science Park i Värnamo.

— Känslan är definitivt att det har skett en ökning sedan pandemin bröt ut. Kanske upplever många ett gungfly på arbetsmarknaden och att man då vill kunna stå på egna ben, säger han.

På relativt kort tid har också permitteringar och friställningar skett, vilket kan ha skapat utrymme för många att tänka över sin situation.

— Människor har tvingats ta ett steg ut ur ekorrhjulet. Då är kanske inte steget att starta eget lika stort. När många skarpa hjärnor friställs så händer det saker, säger Adam Svensson.

För den som går i tankar om att starta eget, eller kanske redan har tagit steget men vill ha en fördjupad kunskap och ett nätverk, finns intensivkursen Kickstart. Kursen hålls två gånger om året och har lite olika teman. Denna gång riktar den sig främst till tjänstesektorn.

— Det är lite av en rising star just nu, företagare som vill sälja sina egna tjänster. Många har varit anställda i flera år och blivit kunniga inom ett område och väljer att ta steget att hyra ut sig själva som konsulter, ett slags Jag AB, säger Adam Svensson.

Just den typen av företagande kan många gånger kännas svårare, menar Ingalill Ebbesson, affärsutvecklare vid Science Park i Gnosjö.

— Många gånger kan det kännas lättare att sälja en produkt än att sälja in sig själv. Det var därför som vi denna gång valde att nischa oss mer specifikt mot frilanssektorn, säger hon.

Träffarna sker under sex tisdagskvällar, varje gång på olika ställen i Värnamo, Gislaved, Gnosjö eller Vaggeryd, och representeras av affärsutvecklarna Adam Svensson, Daniel Backstig, Ingalill Ebbesson och Elin Ohlsson.

Förutom att bland annat ge information och tips rörande bokföring, sälj och marknadsföring diskuteras också faktorer som prissättning och skillnader i olika bolagsformer. Sist men inte minst sker en genomgång i hur man pitchar, det vill säga säljer in, sin idé till potentiella kunder.

Vid introduktionen på Hotell Nissastigen i Gislaved hade operasångerskan Iréne Theorin bjudits in för att dela med sig av sina erfarenheter som frilansare.

Ett tiotal kursdeltagare hade samlats. Bland dem Linda Söndergaard från Huskvarna. Hon driver sedan en tid tillbaka eget företag inom digital marknadsföring vid sidan av sin fasta tjänst, men har nu valt att säga upp sig för att kunna satsa helhjärtat på sitt företag.

— Genom det får jag möjlighet att arbeta för ett mer hållbart klimat och göra sådant som jag verkligen tror på och brinner för, säger hon.

För digitaliseringsstrategen Jenny Hurtig handlar det om att erbjuda konsulttjänster inom bland annat digitalisering, offentlig upphandling och projektledning. Dessutom sysslar hon med tillverkning och försäljning av konsthantverk i bland annat glas, porslin och betong.

— Jag lockas av egenföretagande som livsstil och har nog 1 000 idéer. För mig blir utmaningen att sålla bland dem, säger hon.

För socionomen och skolkuratorn Susanne Sköld har drömmen om att starta eget funnits länge. En steg ett-utbildning med KBT-inriktning och ett erbjudande om lokal i Gislaved har plötsligt gjort drömmen möjlig.

— Målet just nu är att erbjuda samtalsterapi under kvällar och helger. På sikt vill jag vidareutbilda mig till psykoterapeut, säger hon.

Adam Svensson konstaterar att det inte saknas tankar och idéer. Ett av målen med kursen är att deltagarna ska få ett nätverk som kan vara hållbart även efter utbildningens slut.

— Utan hjärta för sin idé går det inte, passionen driver visionen. Vi kan klä på dem som entreprenörer, men resan därefter måste de göra själva. Det vi kan göra från vår sida är att stötta på vägen.