Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Högt tryck på avfallsanläggningarna

Under rådande coronapandemi har många passat på att renovera huset och rensa lite extra i trädgården. Det märks vid kommunernas återvinningscentraler, där trycket har varit högre än någonsin.
— Det har varit tufft, men vi har klarat det, säger förmannen Jonas Nilsson.

En av pandemins effekter är att många har fått mer tid hemma. Det rensas, rivs, byggs och målas som aldrig förr. Trycket på kommunernas återvinningscentraler har periodvis varit högt.

— Särskilt under våren och försommaren då många permitterades. Då kunde vi se ett ökat flöde, säger Jonas Nilsson, arbetande förman på Såm i Värnamo.

Såm (Samverkan, återvinning, miljö) ansvarar för insamling och hantering av hushållsavfall i kommunerna Värnamo, Vaggeryd, Gislaved och Gnosjö och det ökade flödet har varit påtagligt vid samtliga centraler, menar Jonatan Rosenquist, utvecklingschef på Såm.

— Vi såg en generell ökning med stora avfallsmängder jämfört med tidigare år, inte bara på våra stora anläggningar utan även de mindre, som exempelvis i Rydaholm, säger han.

Jonatan Rosenquist tror att även sommarens ”hemestrar” har påverkat avfallsflödet på anläggningarna.

— Under helgerna ser vi alltid ett ökat flöde, men nu var trycket lika högt även under veckodagarna. Folk vill passa på och göra om när de är lediga och har tiden, det kan man ju förstå, säger han.

Jonas Nilsson håller med. Han har arbetat på anläggningen i Värnamo i tio år och har aldrig sett ett större flöde. Det gäller främst tryckimpregnerat trävirke, men också grönavfall.

— Så trångt som det är på vår grönanläggning nu har det nog aldrig varit under min tid här, säger han.

Trädgårdsavfallet kommer att flisas ned och fraktas bort.

— Vi väntar på en annan aktör och vi hoppas att det sker inom kort. Många undrar nog och vi försöker få bort det så fort som möjligt, men det sker inte över en natt.

Trots det höga trycket har ingen ny personal rekryterats. I stället har den befintliga styrkan fått prioritera bland arbetsuppgifterna.

— Fokus har legat på den kundorienterade verksamheten där vi har hjälpt de som kommer hit. Vi har också varit noga med att containrar tömts i tid, säger Jonas Nilsson.

Flera av sommarens vikarier i Värnamo har varit helt nya i branschen, men det har ändå fungerat bra, menar han.

— De fick verkligen en rivstart. Det har varit tufft, men vi har klarat det, anläggningen har varit ren och snygg. Sedan är man alltid lite självkritisk och tänker att man kunde ha städat ännu mer, man vet ju hur fint det brukar se ut, säger Jonas Nilsson.