När VN dyker upp i butiken hörs någon säga till kassörskorna:

– Vad hände med kön? Den ringlade sig nyss ända ner till klädställen.

Besökarna kommer visserligen i omgångar, men att det kommer många är det ingen tvekan om.

– Jag upplever att det är något fler besökare här i år jämfört med tidigare år, men det är svårt att uppskatta hur många som kommer hit, säger Katarina Hultfors, butikschef på Erikshjälpen i Värnamo.

Många ser det som ett semesternöje att besöka en loppis eller en second hand-butik och därefter ta en fika. Precis som under resterande del av året kommer en brokig skara kunder till Erikshjälpen.

– Hit kommer människor i alla åldrar och kön, säger Katarina Hultfors.

På senare år har åldersvariationen dock blivit än mer större i och med att även den yngre generationen har hittat dit.

– Det kommer mycket mer ungdomar till butiken nuförtiden, säger hon.

– De är ofta medvetna om vad de vill ha. Mest populärt hos denna kundgrupp är udda saker, gärna möbler som sticker ut, tillägger hon.

Två av kunderna som botaniserar bland hyllorna i butiken är Anna Lundqvist och Linn Hallgren.

– Vi har precis flyttat hit från Göteborg och ska båda arbeta som logopeder. Erikshjälpen besöker vi eftersom vi håller på att inreda lägenheten, säger Linn.

– Det är en fin butik med rimliga priser, tillägger Anna.

På Erikshjälpen säljs mycket av allt, men det finns vissa produktkategorier där varorna går åt i större utsträckning.

– Vi säljer mycket porslin och kläder för tillfället, säger Katarina Hultfors.

Anledningen till detta spås vara att det har blivit mer accepterat att köpa och sälja begagnade kläder. Allt fler gör det av miljömässiga skäl. Angående försäljningen av porslin kan man även där sätta ord på en relativt ny trend.

– Det är inte serier beståendes av 48 delar som gäller numera, utan istället är trenden att inhandla udda porslin.