– Vi ser fram emot ett rekordår med uppåt 200 000 besökare i sommar, säger Emil Erlandsson, affärsområdeschef på High Chaparral.

På kort tid har High Chaparral fått ett stort genomslag i utländsk media. I höstas gjorde brittiska BBC ett reportage på plats i Kulltorp.

När det hade sänts i brittisk radio så det dröjde det inte länge förrän det ena utländska mediebolaget efter det andra hörde av sig.

– Från oktober till januari ringde det ett par tv-bolag varje vecka till oss. I januari var ett ryskt tv-bolag här i flera veckor och filmade, berättar Emil Erlandsson.

– Ett libanesiskt tv-bolag vill filma här och i juli kommer ett kanadensiskt tv-bolag hit. De ska göra tio program om världens mest unika nöjesparker, och de tycker att High Chaparral är en av dem. Det ska visas i USA, Kanada och Frankrike.

Världens mest ansedda tidning, New York Times, gjorde ett reportage på två sidor om High Chaparral i december, som även publicerades i Los Angeles Times.

Brittiska tidningen The Guardian har i en artikel listat High Chaparral som en av världens tio mest unika nöjesparker.

Även Sveriges Television gör en serie om High Chaparral. De har börjat filma på plats och ska göra ett antal besök i sommar.

– En del av uppmärksamheten beror på att vi tog emot flyktingar. Men många är också intresserade av oss som entreprenörer och att vi är en familj som driver det här ihop och att det är ett speciellt ställe, tror Emil Erlandsson.

Antalet besökare på High Chaparrals hemsida har samtidigt ökat med 135 procent från den 1 januari tills i fredags, jämfört med samma tid förra året.

Enligt Emil Erlandsson kommer det tidigare rekordet från 2015, med 150 000 besökare i juni, juli och augusti, att slås med råge.

– Bokningarna till sommaren har ökat med 105 procent. Det blir rekord i sommar med 170 000 till 200 000 besökare, tror han.

Inför sommaren har man renoverat och byggt nytt på High Chaparral för 10 miljoner kronor. Man har satt höga mål inför framtiden.

– Vi har inte ambitionen att bli den största nöjesparken och bygga berg och dalbanor, men vi ska bli världens bästa temapark och inom fem år ska vi ha 400 000 besökare i snitt per säsong, säger Emil Erlandsson.