Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förra kollegan: ”Han var en riktig kommunpolitiker”

Han har kallats en av Sveriges främsta lobbyister genom tiderna och herr höghastighetsbana. Hans stora intresse för tåg förde in honom i projektet som kan bli ett av Sveriges största byggprojekt genom tiderna om det förverkligas. Gunnar Sibbmark har avlidit vid en ålder av 74 år.

Han var kommunalråd i Värnamo kommun, ordförande i kyrkomötet i nästan tio år, den 22:a mottagaren av Stefansmedaljen, men framför allt var han djup engagerad i arbetet med att försöka få till en höghastighetsjärnväg. Trots att Gunnar Sibbmark hade pensionerat sig från jobbet som vd för Europakorridoren så behöll han intresset för tåg berättar personer som jobbade med honom.

– Han har tagit fram argument som håller än i dag, säger Mikael Karlsson som i dag är engagerad i Europakorridoren.

Tågintresserad

Tanken på en höghastighetsjärnväg väcktes av stadsarkitekten i Ljungby under tidigt 1990-tal. Dåvarande kommunalrådet Eskil Erlandsson (C) kontaktade partikollegan Stig Fransson i Värnamo och flera kommuner längs med E4.

– Vi var på Garvaren och hade ett möte, minns Stig Fransson.

På mötet beslöt man att bilda ett nätverk som skulle jobba för en höghastighetsbana.

– De ville att jag skulle ta det men jag hade ju inte tid, så jag sa att Gunnar kan säkert ta det. Dessutom visste jag att han var intresserad av tåg, berättar Stig.

Året var 1993 och Gunnar Sibbmark klev in i nätverket som döptes till Europakorridoren. Syftet var att få till en höghastighetsbana för tåg genom Sverige. När Sibbmark så småningom hoppade av uppdraget som kommunalråd för Moderaterna så blev han istället vd för Europakorridoren AB, ett uppdrag som han behöll till 2015 då kan gick i pension. Vid den tidpunkten såg det ljust ut för höghastighetsbanan och i Värnamo Nyheter den 17 december 2015 sa Sibbmark: ”Jag är lycklig, jag har tagit det här i mål nu”.

– Han tog uppdraget nästan som en livsuppgift, säger Stig Fransson.

Gnosjöandan

Förutom att han var oerhört hängiven arbetet med höghastighetsbanan så beskriver Fransson honom som en ”riktig kommunalpolitiker”.

– Han såg till vad som var bra för invånarna även om det inte alltid stämde med partipolitiken. Det skulle bli bra för människorna.

Även Franssons efterträdare Torbjörn Egerhag hyllar Gunnar Sibbmark för hans sätt att arbeta.

– Gunnar var alltid väldigt påläst och analytisk och när han hade sagt något så stod han för det.

Texten har uppdaterats.