Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Hela sträckan mellan Nässjö/Jönköping och Halmstad behövs

Det är mycket olyckligt att en liten region som Halland ska motsätta sig en positiv utveckling för järnvägen, skriver Järnvägsfrämjandet.

Beslut har tagits om att rusta upp och elektrifiera järnvägen mellan Nässjö/Jönköping och Värnamo. Sträckan mellan Värnamo och Halmstad är inte aktuell. Det innebär att sträckan ner till Smålandsstenar som ingår i JLT:s område riskerar att mista tågtrafiken. Detta får mycket olyckliga konsekvenser och det är ett bevis på bypolitik. Detta för att banan är en länsbana.

Hela sträckan bör i stället klassas som en interregional järnväg. Sträckan har ett mycket bra geografiskt läge då den anknyter till flera järnvägar. I Nässjö är det anslutning till södra stambanan mellan Malmö och Stockholm. I Jönköping ansluter den till järnvägen mot Falköping, Skövde och övriga Västsverige. I Värnamo ansluter den till Kust till Kustbanan mot Växjö och Kalmar samt mot Borås och Göteborg. I Halmstad ansluter den till Västkustbanan mot Skåne, Köpenhamn och Kontinenten.

Dessutom betyder det att flera högskolor knyts samman. Dessutom behövs den som en omledningsbana vid trafikstörningar på södra stambanan. När höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö är färdig är det tänkt att det ska bli en station i Värnamo som då blir en viktig knutpunkt. Då kommer järnvägen mot Halmstad att bli av stor betydelse för resenärer som ska till Halmstad, Båstad och nordvästra Skåne.

Dessutom kommer omlandet runt Värnamo, till exempel Gislaved, Anderstorp och Gnosjö, att få tillgång till bra tågförbindelser. Banan är även viktig för godstrafiken. Längs sträckan norr om Värnamo finns Båramoterminalen i Skillingaryd. Dessutom har Halmstads hamn spåranslutning vilket har stor betydelse för järnvägen.

Det är mycket olyckligt att en liten region som Halland ska motsätta sig en positiv utveckling för järnvägen. Där tycks man inte inse att järnvägen knyter samman flera regioner. Hallandstrafiken har låtit rusta upp vissa stationer längs HNJ-banan. Att då inte vara intresserade av tågtrafiken är mycket märkligt.

Finansministern har tillsatt en expertgrupp som ska arbeta för att motverka arbetslösheten. I en referensgrupp ingår Olof Johansson Stenman, professor i offentlig ekonomi vid Göteborgs universitet. Han föreslår tidigareläggning av järnvägsunderlaget som är mycket eftersatt. Här kan HNJ-järnvägen bli aktuell.

Orter med bra tågförbindelser är attraktiva och lockar folk att bosätta sig och arbeta där samt företag att etablera sig.

Hela Sverige ska leva! Låt detta bli verklighet!

Christer Wilhelmsson

ordförande, Järnvägsfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel