Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: EU har inte infört oskälig skatt på vissa fordon

Sveriges regering väljer att strypa en gren av turismen med en oproportionerligt hög skatt på husbilar. Det är orimligt när fler hemestrar och besöksnäringen är i kris, skriver två moderata riksdagsledamöter.

Nu nalkas sommarsemestern och i vårt avlånga land och många svenskar har av uppenbara skäl planerat för en semester inom landets gränser. Husbilen blir då ett alternativ för ännu fler, som ett bra sätt att kunna upptäcka alla svenska smultronställen under årets varmaste månader.

Husbilsskatten är ett hårt slag som försvårar för alla svenska hemestrare, i en tid då fler svenskar än på årtionden har för avsikt att just spendera semesterveckorna i Sverige.

Den nya skatten på husbilar kan omfatta en ökning från 14000 kronor till 28000 kronor för vissa fordon. Gråimporten, parallell import, kommer med all sannolikhet att öka när de svenska hemesterfirarna ska köpa en husbil.

Dessutom kommer då uteblivna momsintäkter att utebli för staten vilket innebär näringspolitiska konsekvenser utan att förbättra miljön.

Regeringen skyller på EU-regler och har hävdat att de nästintill varit tvingade att införa skatten. Det märkliga är att andra länder, exempelvis som Tyskland, inte har infört samma oproportionerliga beskattning.

Andra länder på den europeiska kontinenten har inte valt den svenska regeringens väg med en omfattande skattehöjning på sina husbilar vilket gör att Sverige ensamma nu stryper en gren inom turismen i det egna landet. Skatten innebär därmed att konkurrensen mot andra länder blir snedvriden.

För att kompensera för den saftiga skattehöjningen har regeringen gett Skatteverket i uppdrag att ta fram förslag på kompensatorisk åtgärd. Karenstid införs med en modell för på- och avställning av fordonet. Ett administrativt system som är både komplicerat och tidskrävande och där semesterkassan ska gå till att betala skatt i förskott till Skatteverket.

Regeringens sätt att agera är uppseendeväckande. Skattehöjningen har satt negativa spår i branschens alla led med återförsäljare, importörer, grossister, underleverantörer och verkstäder som ger jobb inom näringen.

I Tyskland är skatten på husbilarna € 440 per år vilket i svenska kronor är omkring 4680 kronor, vilket var den nivå som Sverige hade för några år sedan innan skatteförändringen slog till.

Det är en tydlig skillnad mot de 28000 kronor som nu är en realitet för vissa husbilsägare. Sverige tenderar, ofta beroende på ett svagt ledarskap för landet, att överimplementera regleringar som kan kopplas till EU på ett sätt som skadar sysselsättning, tillväxt och försvårar vardagen för medborgarna. Trots att det kan undvikas.

Semesterformen med husbil är en landsbygds- och glesbygdsfråga som bidrar till handel och konsumtion på platser som nu mer än någonsin behöver intäkter för att upprätthålla verksamheter och jobb.

Den inhemska turismen är nödvändig för livsmedelsbutiker, tankställen, lokala sevärdheter och försäljning av diverse närproducerade hantverk och produkter på vissa mindre orter.

Besöksnäringen var innan krisen en av Sveriges snabbast växande näringar som skapar möjligheter för tillväxt, sysselsättning och utveckling över hela landet.

Nu har vi orter som Jönköping som tappar jobb och tillväxt i pandemins kölvatten, men som även förlorade arbetstillfällen innan på grund av den typen av betungande skattebördor som husbilsskatten utgör. Regeringen bör nu ta sitt ansvar och göra upp med husbilsskatten en gång för alla.

Helena Bouveng (M)

riksdagsledamot i skatteutskottet

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)

riksdagsledamot i näringsutskottet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel