Massiva marknadsföringskampanjer och mejlkorgar som bombarderas med olika erbjudanden – på fredag är det dags för Black Friday, som förväntas bli årets största shoppinghögtid.

Enligt en undersökning från Postnord kommer svenskarna att handla för mer än sex miljarder kronor under dygnet, vilket skulle innebära en ökning med 22 procent jämfört med fjolårets Black Friday.

– Jag tror garanterat att vi kommer att spränga sexmiljardersvallen för ett enskilt dygn i år. Tillväxttakten däremot kommer troligen inte bli lika hög som i fjol, vilket delvis beror på de redan höga volymerna. Black Friday har också spridit ut sig och innebär numera kampanjer hela veckan, säger Carin Blom.

Postnords prognos visar även att över 900 000 paket kommer att passera genom olika paketterminaler under helgen – en ökning med 25 procent.

– Vi kör extra transporter, vi har ökat antalet serviceställen och öppnar även tillfälliga ombud. Det är en riktig tomteverkstad – allt för att alla paket och julklappar ska komma fram så snabbt och säkert som möjligt, avslutar Blom.