Annons
Vidare till vn.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anderstorps Oliver Berntzon är bekymrad – och Lejonen är i en svår situation

Polsk speedway har infört väldigt tuffa regler. Svenska förare som Anderstorpskillen Oliver Berntzon har hamnat i en knivig situation. Svemo har dock klivit in och agerat – vilket lugnar en aning. Men Lejonen har nästan byggt hela sitt lag på polska förare och det gör läget bekymmersamt för Gislavedsklubben.

Den 12 juni räknar den högsta polska ligan med att starta och tanken är att köra utan publik. Även för andra– och tredjedivisionen väntas samma beslut komma, men de har ett senare startdatum. De polska klubbarna och förbundet har ställt krav på förarna att de som ska köra i Polen måste flytta till Polen, sitta i två veckors karantän och sedan vara kvar i landet resten av säsongen.

Det innebär problem för flera svenska lag, då många förare kör i både Sverige och Polen. Dackarnas Oliver Berntzon och Lejonens Timo Lahti kör i den polska andraligan. Lejonens Mathias Thörnblom återfinns i den polska tredjeligan.

”När man skriver på sitt kontrakt med ett polskt lag så har man alltid ett förstaval, vilket är ens hemland och i mitt fall Sverige. Sätter både Sverige och Polen igång med ligorna så betyder det att jag bara kör i Sverige. Då kan det polska laget i princip inte göra något åt det”, säger Oliver Berntzon till Vimmerby Tidning.

”Det som kan hända är att vi tackar nej till Polen eftersom den svenska ligan planerar att starta. Men om den svenska därefter ställs in så sitter vi svenskar i skiten. Då kan vi inte köra någonstans. Som jag har förstått det så kan inte vår liga dra igång om vi inte kan ha publik”, säger Oliver Berntzon och fortsätter:

”Det hade varit katastrof, speciellt om det inte blir körning i någon liga. Först och främst så är det i Polen de största pengarna finns och skulle det bara bli körning i Sverige så hade man fått dra ner på till exempel mekaniker och kanske sköta grejerna själv. Det är tufft.”

Tagit ställning

Det svenska förbundet har dock inte accepterat detta och efter det att Oliver Berntzon pratade med Vimmerby Tidning så har Svemo kommit med följande uttalande:

”Svemo Track Racing har i samråd med berörda förare som har kontrakt med svenska klubbar därför valt att meddela det Polska förbundet att dessa förare inte kommer att vara tillgängliga för de polska serierna så länge ovan restriktioner finns. Därför har de redan utfärdade starttillstånden ogiltigförklarats med anledning av ändrade förutsättningar. Alla svenska förare kommer att vara tillgängliga för de polska serierna igen när gränserna öppnas och det inte finns några restriktioner”, skriver Svemo på sin webbplats.

Lejonens Mikael Holmstrand, som även är Elitspeedway Sveriges vice ordförande, välkomnar Svemos besked.

”För de svenska klubbarna är detta ett välkommet besked då tillgången på förare är en av utmaningarna i år med hänsyn till påverkningarna från covid-19. Det är också ett bra stöd för våra svenska förare i en svår situation gentemot de polska klubbarna”, säger Mikael Holmstrand till elitspeedway.com.

”Polen ser såklart om sitt hus men det måste vi också göra. Storbritannien och Danmark har tagit samma beslut angående sina förare. Vi hoppas alla på att restriktionerna släpper så att förare kan köra i flera ligor så snart som möjligt, då det är viktigt både sportsligt och ekonomiskt för förarna. Då kommer vare sig Svemo eller de svenska klubbarna stå i vägen för de som vill köra i fler länder”, fortsätter Mikael Holmstrand.

Efter Svemos ställningstagande verkar det alltså inte bli någon körning i Polen för Oliver Berntzon. Sista ordet är dock möjligen inte sagt.

Och samtidigt som tiden går blir läget mer och mer ansträngt för speedwayförarna.

”Får vi inte köra nånting i år så är det absolut inte bra. Men hur man än vrider och vänder på det så blir det antingen mindre dåligt eller mycket dåligt”, säger Masarnas Antonio Lindbäck till Nerikes Allehanda.

Kör i Polen

Lejonen riskerar dock fortfarande att tappa flera av sina utländska förare. Förarna som ska köra i Polen ska vara på plats senast den 8 maj och får sedan inte lämna landet förrän säsongen är slut. Eller om pandemin möjligen skulle få ett slut tidigare. Maksym Drabik, Piotr Pawllicki och Jaroslaw Hampel kör exempelvis i Ekstraliga, som är Polens högsta serie.

Om Lejonen skulle få köra utan sina polska stjärnor skulle ett tänkbart lag i stället kunna bestå av förare som Timo Lahti, Mathias Thörnblom, Robert Lambert, David Ruud, Casper Henriksson, William Björling och Maksymilian Bogdanowicz.

Det ska dock sägas att nya besked kan komma och hur Lejonens lag kommer att se ut, när eller om serien börjar, är något som vi säkerligen kommer att få återkomma till.

Bauhaus–ligan, tidigare svenska elitserien, är uppskjuten till juni.