Förändring. Positivt framåtsyftande – eller läskigt främmande? Ofta är det både och. I några dagar har vi anställda på tidningen vandrat runt i något av en dimma. Det tuffa besked som nådde medarbetarna i måndags skapar en overklighetsbubbla som man inte tar sig ur på ett ögonblick. Vi ska på grund av vikande annonsintäkter bli 65 personer färre inom mediebolaget som förmedlar nyheter i ditt och andra områden i Jönköpings län, Skaraborg och Kronoberg. Våra kollegor bland tidningsutdelarna ska samtidigt bli närmare hundra färre på jobbet. Redaktionsmedarbetarna frågar sig: hur få kan vi bli, kommer vi att kunna ge läsarna allt de vill ha och fylla vår demokratiska roll i lokalsamhället framöver – och, inte minst, kommer jag att ha mitt jobb kvar?

Åsikterna går isär

Efter 20 år i mediebranschen, varav de senaste 13 åren i tidningsvärlden – om den nu fortfarande ska kallas så med tanke på alla våra olika plattformar – har jag blivit van vid att saker och ting förändras. Läsarbeteenden, mål, arbetssätt, kompetenser, kanaler för innehåll – allt förändras ideligen. På ett sätt omtumlande och ibland jobbigt, men det är också det som gör jobbet så spännande. Det är ständigt utmanande. Pappersläsare som ofta vill att vi ska vara precis som förr, nya prenumeranter som förväntar sig att en morgonpodd med de viktigaste nyheterna bara ska dyka upp i deras mobil, medelålders hemvändare som vill ha granskningar i DN-klass och yngre läsare som helst skulle vilja att vi alla jobbade gratis för att ge dem det de vill ha. Åsikterna om vår förträfflighet går isär men att det lokala mediehuset är en viktig angelägenhet verkar alla eniga om.

Annons

Fortsätter bevaka alla kommuner

Framåt kommer vi att satsa på vissa områden och förändra på andra. Bland annat kommer papperstidningen att göras om. Den kommer genom titelsammanslagningar att bli mer omfångsrik men också ännu mer läsvärd. Våra läsare – digitalt såväl som i papper – kommer att märka att vi satsar mer på fördjupande granskningar –inte minst i viktiga frågor som klimatförändringarna, kriminalitetens nya skepnader och hur politiker och offentliga verksamheter hanterar våra skattepengar. Vi kommer fortsatt att bevaka alla kommuner som vi i dag bevakar – utan undantag. Det ingår i vårt huvuduppdrag.

Relaterat: Besparingar väntar på Hall Media: ”Känns i hjärtat”

Alla våra tidningstitlar måste visa er läsare att vi förtjänar ert engagemang och pengarna som ni betalar för innehållet. Där kan vi inte tigga utan det är upp till bevis för vår del. Till vår hjälp har vi en rad läsargrupper som vi arbetar med. Dels som hjälp för att lansera nya plattformar för vårt innehåll men också för att få en tydligare bild av vilken journalistik som ni läsare tycker är viktigast.

Riktiga fajters

När det gäller omgörningen av papperstidningen kommer vi att bjuda in er läsare och under december bjuda på smakprov på de nya produkterna som kommer. De närmaste månaderna kommer du som läsare att kunna spela en viktig roll i att hjälpa oss att göra ett bra jobb även framöver. För det kommer vi att göra. Efter de många tuffa åren i branschen är de som jobbar som journalister, säljare,tidningsbud med flera riktiga fajters som brinner för att du som läsare ska vara engagerad och informerad dygnet runt. Det är bland annat det engagemanget som gör att jag älskar och tror på det här uppdraget.

Relaterat: Nyhetssnack avsnitt 5: Miljonrullning, parkering och kall mat

Däremot skulle jag vilja be dig som läsare om en sak. Måla inte fan på väggen. Låt förändringarna sjunka in precis som vi på tidningen måste göra, ge oss chansen att börja leverera det nya – och ge oss din feedback. Oavsett om du gillar nytt eller inte så är din röst värdefull för oss. Ju mer vi vet om våra läsares åsikter och tankar desto bättre kan vi bli. Du är som läsare alltid prioriterad – det är en sak som aldrig kommer att förändras.

November: Fokusgrupper tillsammans med läsarna.

December: Ett smakprov av en ”länstidn..

November: Fokusgrupper tillsammans med läsarna.

December: Ett smakprov av en ”länstidning” distribueras istället för ordinarie tidning –berätta vad du tycker.

Januari: En ny, förbättrad och lokal version av e-tidningen, ”d-tidningen” lanseras för JP.

Februari: Nya sajter släpps. Länstidning i Jönköpings län. En ny, förbättrad och lokal version av e-tidningen, ”d-tidningen”, lanseras på övriga titlar i Jönköpings län.

Mars: Ny redaktionell organisation – med satsningar på fördjupningar, kultur,opinion, kriminaljournalistik med mera – sjösätts.