Den 27 februari hålls Entreprenörskap på Riktigt, som är den regionala UF-mässan i Jönköpings län. Där kommer länets unga företagare som går på gymnasiet att ställa ut sina företag och visa upp produkter och tjänster som de ska sälja in till gäster, kunder och en jury bestående av representanter från näringslivet.

Mässan äger rum i Elmias eventlokaler och deltagarna kan vinna en rad olika titlar, såsom Årets UF-företag, Årets tjänst, Årets säljare eller varför inte kamma hem titeln Årets monter.

Vinnarna får sedan delta i SM i Ung Företagsamhet och mästerskapet sker i mitten av maj på Stockholmsmässan i Älvsjö. Där tävlar ungefär 250 företag om de olika priserna. De ungdomar som vinner kategorin Årets UF-företag får, förutom äran, även åka till europamästerskapen i Bryssel.

Involverar med påse

Från Gislaveds gymnasium är det 20 UF-företag som kommer att kämpa om titlarna i Jönköping. Flera av dem har väl tilltänkta produkter och tjänster att erbjuda och vissa har till och med involverat övriga samhället i sitt företagande. Bland annat har företaget Tout UF, där Caroline Gunnarsson är ekonomiansvarig, kommit på en lysande idé för att underlätta inhandlingen av varor i dagligvaruhandeln.

– Vi kläckte idén efter att vi hade funderat länge på en ny produkt som faktiskt kan förbättra vardagen, berättar hon.

Företaget tillverkar en tygpåse på 50 liter med måtten för att passa en rullkorg som används i just matbutiker runt om i landet. Det extra fiffiga med deras tygkasse är att det finns en kant som kunden viker runt korgen vilket gör att påsen sitter tryggt och stabilt på plats. Dessutom underlättar det själva självscanningen som också blir allt vanligare i våra affärer.

– Produkten kan utvecklas för att passa även kundvagnar, menar Caroline.

Men just nu är teamet så taggade inför mässan i Jönköping att de inte direkt har funderat på företagets framtid.

– Nu har vi tävlingen framför oss, efter den får vi se hur vi utvecklar vårt UF-företag.

Draknäste och Skaparglädje

Annons

Men att Tout UF har kommit på en användbar affärsidé tycker fler som är sakkunniga inom näringslivet. Företaget vann nämligen tävlingen ”Draknästet” där UF-företag från Gislaveds gymnasium fick sälja in sitt företag för en kritisk och vass jury.

– Vi vann tävlingen vilket känns väldigt bra och det är en rolig merit för oss.

Tout UF har involverat Nissans Skaparglädje, som är en daglig verksamhet i centrala Gislaved. De tillverkar påsarna åt företaget och samarbetet går lysande, menar Caroline.

– Vi diskuterar detaljer och konstruktioner mellan varandra vilket gör att samarbetet fungerar bra. Dessutom är det bra att klienterna på Skaparglädje får ordrar att jobba med under perioder då det är mindre att göra.

Hållbarhet och förmågor

Ett annat UF-företag i Gislaved som engagerar samhället är Valory UF. De tillverkar glasunderlägg gjorda av en mix av björk och ek.

– Vi tillverkar själva underläggen och får använda både maskiner och utrustning samt spillmaterial av STOLAB i Smålandsstenar, berättar Tintin Wieslander Andersson, som är företagets vd.

På grund av mixen mellan träslagen blir varje underlägg unik och företagets logga graveras in i produkten. Dessutom värnar de unga företagarna om hållbarheten.

– Hållbarhet är viktigt för oss. Hållbarhet både i vår produkt, alltså kvalitén, men även hållbarheten ur miljösynpunkt.

Tintin berättar att hon tycker att UF-projektet har varit väldigt utvecklande. Dels genom skolningen i företagande och i entreprenörskap, men även genom att de faktiskt själva tillverkar produkten från grunden till färdig vara som de sedan säljer till kunden.

Att UF-företagande utvecklar ungdomar finns det forskning på. Forskaren Steven Hunter Lindqvist slår fast i en studie från 2017 att UF-företagare utvecklar förmågor som inte enbart gynnar den enskilda individen utan även hela samhället. Ökat självförtroende och att våga prova nya idéer är förmågor som tas upp av forskaren i rapporten.