Man ser dem sällan, men deras närvaro kan vara livsavgörande. Att köra plogbil är ett både tacksamt och ett otacksamt jobb, menar snöröjaren Martin Sandberg.

– Från oktober till maj är det vintersäsong. Då har man jour upp till två dagar i veckan och var sjätte helg beroende på vädret. Om det snöar mycket kan det bli långa dagar, men för det mesta jobbar vi tidigt, innan folk har gett sig ut, säger han och fyller på inför nästa plog- och saltningspass.

Olika klasser

Nio kubikmeter saltlösning och sex ton torrsalt räcker ett tag. Martin Sandberg ansvarar för E4 som är en så kallad klass ett- väg.

– Med klass ett menas att vägen får stå orörd i max två timmar under ett pågående snöfall. Min runda får med andra ord inte vara längre än två timmar innan jag måste tillbaka och börja om igen. För en klass två- väg gäller tre timmar och en klass fyra är det fem timmar, säger Martin Sandberg.

Trafikverkets vägar

I snart tre år har han arbetat som snöröjare på Sandahlsbolagen. Tillsammans med två andra personer ansvarar han för ett av de totalt 35 fordon som plogar i Sandahls tjänst.

Annons

– Sandahls ansvarar för de vägar i regionen som hör till Trafikverket. Omkring 150 mil är det totalt. Just vårt fordon kör alltid samma sträcka, mellan Värnamo Södra och Skillingaryd, säger Martin.

Sandahlsbolagen ansvarar för Trafikverkets vägar i Värnamo, Gislaved, Gnosjö och delar av ..

Sandahlsbolagen ansvarar för Trafikverkets vägar i Värnamo, Gislaved, Gnosjö och delar av Vaggeryd. Vägarna delas in i fem olika klasser där klass ett är högt trafikerade vägar som E4 och klass fem mindre grusvägar. Fyra av totalt 35 fordon ägs och körs av Sandahlsbolagen. De övriga hyrs in.

Bred vinge

Skäret i fronten gör skäl för sitt namn: Bredvinge. 13 meter brett är det och täcker två körfält.

– Det är smidigt, men kan skapa irritation när ingen kan köra förbi. Det är viktigt att behålla lugnet bland alla stressade bilister. Vi släpper förbi så ofta vi kan, säger Martin och fäller ned skäret så att snön yr omkring oss.

Förebyggande

Efter att ha kört rundan ett antal gånger har det slutat att snöa. Motorvägen ligger bar och nu är det vägrenen som ska rensas så att den vita linjen syns. Därefter väntar förebyggande saltning inför den förväntade köldknäppen i natt.

Den som har koll på väderleken och när fordonen ska ut igen är den arbetsledare som är i beredskap. Idag är det Miodrag Ladan.

– Vi får ett meddelande från SMHI när kylan är på gång. Då ringer vi de förare som har jouren. Ofta blir det mitt i natten, säger han.

Martin Sandberg blev inkallad halv fem i morse. Men det bekommer honom inte.

– Visst är det tufft ibland, men samtidigt har vi en god gemenskap. Om en person blir trött tar den andre över, så det brukar lösa sig bra, säger han.