– Jag satt och läste mejl och kommentarer under hela helgen när tidningen hade kommit ut. Det var ett enormt engagemang i hela länet vilket är väldigt roligt - och det var också meningen. Vi bad ju om synpunkter och kritik och det har läsarna verkligen hörsammat, säger Marie Johansson Flyckt, utgåvechef på Hall Media och ansvarig för papperstidningarna.

Hon tog emot ungefär 1 000 mejl och även en del telefonsamtal med både ris och ros. Alla synpunkter har därefter sammanställts och använts i förbättringsarbetet med tidningen, som lanseras skarpt inom kort.

”Knyter samman länet”

– De som är positiva säger bland annat att vi bidrar till att knyta samman länet och att vi ser till att man får veta sådant man inte skulle ha fått annars. Att en tidning kan bidra till känslan av gemenskap i ett län tycker jag är en väldigt fin tanke, säger Marie Johansson Flyckt.

– En annan sak som är roligt att se är att många läsare frågar efter mer granskning av exempelvis den lokala kommunpolitiken. Det är kul, det är precis vad vi själva vill och också jobbar för.

Den vanligaste kritiken mot smakprovet på länstidningen var dels att den var svår att hitta i och dels att det var alldeles för mycket läsning, inte minst från orter som många läsare säger att de inte är intresserade av. Det gjorde att de upplevde det som om det var mindre lokalt material, men så var inte fallet – det var samma lokala artiklar som skulle ha publicerats i de lokala tidningstitlarna en vanlig lördag. Det kunde dock upplevas som mindre, eftersom de utgjorde en mindre andel av tidningen som helhet.

Annons

”Kändes rörig”

– En av de starkaste invändningarna var att tidningen kändes rörig, och det vill vi förstås inte. Det ska vara lätt att hitta i tidningen. Indelningen i tre geografiska områden – Finnveden, Jönköping och Höglandet – behåller vi, men vi kommer att göra det tydligare vilken ort det handlar om i varje artikel och även försöka lägga artiklar från samma ort så nära varandra som möjligt.

Samma kritik fördes fram gällande dödsannonserna, som man kommer att gruppera under vinjetter på familjesidorna med samma tre geografiska områden i stället för att blanda alla. Insändare kommer också att ortsdateras så att det blir lättare att hitta sin ort bland dem.

– Då tror vi att läsarna känner igen sig mer, säger Marie Johansson Flyckt.

En av de vanligaste synpunkterna på dagstidningen brukar vara att den känns för tunn. Men smakprovet på länstidningen fick kritik av motsatt sort - många av läsarna ansåg att den med sina 128 sidor var för tjock.

– Det är ett annat huvudspår i kritiken, att det fanns så många artiklar man inte var intresserad av. Men där tror jag faktiskt att man kan vänja sig och upptäcka att det faktiskt kan finnas intressant läsning från orter som man inte själv bor på, och många läsare säger också att de uppskattar att vi gör en länstidning just för att man får så mycket mer läsning, en massa saker som man inte visste att man var intresserad av – och det är ju en av poängerna med en papperstidning.

Vill ha in fler åsikter

– Många tyckte också att det strider mot hållbarhetstanken att dela ut så mycket papper, och de har givetvis en poäng, men då finns det flera digitala lösningar för att ta till sig vår journalistik. Vi har e-tidningen, den nya d-tidningen, appen och nyhetssajten för dem som inte vill ha så mycket papper, säger hon.

Utgåvechefen förväntar sig ytterligare åsikter när tidningen börjar delas ut och kommer att fortsätta att förbättra produkten utifrån dem - men själva grundidén att ge ut en tidning i stället för sex är inget som man planerar att backa ifrån.

– Vi tror på det här. Vi förstår att förändring är jättejobbigt för många läsare och engagemanget vi nu har sett visar ju att väldigt många verkligen älskar sin lokaltidning. Vi är en bransch i ständig kritikstorm och så ska det vara, vi ska ifrågasättas. Men jag tror att man kommer att kunna älska även den här tidningen - så jag hoppas att de tveksamma läsarna har lite tålamod och ger den en chans för det här kan vi göra riktigt bra tillsammans.

Relaterat: Krönika: Därför jäklas vi aldrig med våra läsare – om vi inte måste

Fakta: Den nya tidningen

Vad innehåller den nya länstidningen?

Den har samma innehåll som dagens Värnamo Nyhete..

Fakta: Den nya tidningen

Vad innehåller den nya länstidningen?

Den har samma innehåll som dagens Värnamo Nyheter men utökas med innehållet från flera andra kommuner i Jönköpings län. Därutöver innehåller den också satsningar på grävande journalistik, kultur-, sport- och opinionsjournalistik.

Hur ofta kommer den ut?

Värnamo Nyheter som papperstidning kommer som en del i den nya tidningen att landa i brevlådan sex dagar i veckan. Likaså kommer e-tidningen sex gånger per vecka.

Vad händer med min prenumeration?

För dig som har betalat in prenumerationen i förväg händer inte mer än att Värnamo Nyheter som en del av länstidningen kommer sex dagar i veckan i stället för fyra. Betalar du via autogiro höjs priset från och med 1 april till 339 kronor/månad. (Alla andra titlar 379:-)

Vad är d-tidningen?

D-tidningen är din nya digitala tidning som innehåller den lokala journalistik som du är van vid att få. Den är en utvecklad e-tidning med papperstidningens logik och den digitala världens fördelar i en daglig publikation, sju dagar i veckan. Prenumererar du på papperstidningen eller e-tidningen har du också tillgång till d-tidningen.