– Vi ska vara där folk är och informera om besöksmål, och personal i butiker och restauranger ska utbildas så att de kan berätta om sevärdheter och inspirera till en bra vistelse i Värnamo kommun, säger Karin Fritz, turism- och destinationsutvecklare.

De senaste åren har antalet besökare på Turistbyrån i Värnamo minskat rejält. Allt fler hittar information om besöksmål i Värnamo på egen hand på nätet istället.

Därför läggs Turistbyrån på tågstationen ned i mars i år. Värnamo Näringsliv gör en storsatsning på modern besöksservice istället.

Det framkom på en pressträff på konsthallen Vandalorum i Värnamo på fredagen.

Flakmoped eller elbil

Där presenterade 

Malin Frisk, turistinformatör, och Karin Fritz, turism- och destinationsutvecklare, de nya planerna.

– Turistbyrån har inte samma roll som tidigare, det är bara en av flera informationskällor idag. Vi behöver utveckla besöksservicen för att tillgodose besökarnas behov, berättar Karin Fritz.

Istället för att sitta på en Turistbyrån ska turistinformatörer jobba med mobil besöksservice.

De sätter sig på en cykel, en elbil eller en moped packad med turistbroschyrer och tar sig till platser där det finns mycket folk. Där stannar de och svarar på frågor.

Annons

– Det personliga mötet är viktigt och vi vill vara där det finns folk. Vi kommer vara på stora evenemang som Värnamodagarna, Rydaholmsdagarna och Bredaryds marknad, säger Karin Fritz.

– Det handlar om att vara på många olika ställen så att man når olika människor, lägger Malin Frisk till.

Företagen får viktig roll

De lokala företagen får en viktig roll i den nya besöksservicen i Värnamo.

Personal i butiker, hotell, restauranger och museer i Värnamo ska fungera som bemannade turistserviceplatser för besökarna.

Det kallas InfoPoints och kommer visas upp med en vit och grön skylt.

– Under våren ska personalen få utbildning. De ska tas på en rundresa i kommunen och få en guidad visning bland besöksmålen, förklarar Karin Fritz.

Sex företag är klara i år: Bredaryds Wärdshus, Rydaholms värdshus, Dannäs Våffelcafé, Stigs Café Pelikanen, Vandalorum och Coffee Time, som öppnar i tågstationen i mars.

– Men nästa år hoppas vi på att nio företag till blir InfoPoints, vi tittar på Forsheda, Bor, Nydala, Ohs, Store Mosse och ytterligare något inne i Värnamo, säger Malin Frisk.

– Vi nappade direkt på det här, det är ett fantastiskt sätt att sprida budskapet om Värnamo, berättar Kristin Danås, säljchef på Stigs Café.

– Vi svarar ju ofta på frågor om besöksmål här, men nu kommer vi få mer kunskap med utbildningen, inflikar Johanna Gustafsson, sälj- och marknadskoordinator på Vandalorum.

Det skulle innebära att ett 100-tal personer i Värnamo blir involverade i att sprida information om turismen. Anders Wallin, centrumledare på Värnamo City, är lyrisk över satsningen.

– Det här är jättespännande och företagen i Värnamo är på hugget i den här satsningen, säger han.