Satsningen handlar om att tillverka litiumbatterier till elbilar och främst till den amerikanska elbilstillverkaren Tesla. Mannen bakom satsningen är Peter Carlsson som tidigare har arbetat för Tesla och nu driver företaget Northvolt, skriver Dagens Industri.

Fakta: Tesla och elbilar

Den amerikanske elbilstillverkaren Tesla har sitt huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien och grunda..

Fakta: Tesla och elbilar

Den amerikanske elbilstillverkaren Tesla har sitt huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien och grundades 2003. Tesla har bland annat utvecklat självkörande bilar och många experter bedömer att Tesla kommer att växa ännu mer de kommande åren i och med att allt fler människor kommer köra elbilar i stället för bensindrivna bilar. Planen är att fabriken som kan komma att etableras i Sverige ska tillverka litiumbatterier till Teslas elbilar.

Bland de 20 kommuner som nämns som tänkbara för fabriken ingår bland annat Växjö och Uppvidinge i Kronobergs län och Oskarshamn i Kalmar län. I juni är det tänkt att det ska komma ett besked om var fabriken ska byggas.

Annons

Planerna på batterifabriken har funnits en tid. Peter Carlsson säger på en presskonferens, som hölls i Stockholm under tisdagen, att målsättningen är att fabriken ska börja byggas i slutet av 2018 och vara färdig 2020. Och planerna är att det ska bli en stor fabrik, till ytan större än Gamla stan i Stockholm (cirka 1x1 km, reds anm). Fabriken uppges kunna skapa 2 500-3 000 arbetstillfällen. Hela satsningen skulle kosta uppemot 40 miljarder kronor.

— Det kan verka som en hög siffra men man måste komma ihåg att summan ska spridas ut över flera år, fram till år 2023, säger Peter Carlsson.

På presskonferensen säger Peter Carlsson även att de kommuner som har fått en förfrågan har varit väldigt positiva till satsningen. Kriterierna för de aktuella kommunerna är att de har möjligheter till god kommunikation, mycket energi, stor yta till fabriken och tillgång på arbetskraft, uppger SVT Nyheter Småland.

Batterier till elbilar produceras i dag främst i Japan, Kina och Sydkorea. Peter Carlsson och Northvolt anser att energin som krävs för tillverkningen i Asien blir väldigt dyr och inte heller särskilt miljövänlig. Att bygga en fabrik i Sverige anses ge bättre möjligheter att komma åt mer miljövänlig energi och ge mer närhet till de naturresurser som krävs för tillverkningen.

Satsningen på att bygga bilbatteri-fabriken på svensk mark stöttas även ekonomiskt av Vattenfall, Energimyndigheten och innovationsmyndigheten Vinnova.