Värnamobördige Felix Rosenqvist inledde helgen starkt när han toppade den fria träningen på lördagsmorgonen, och tog med sig en förhoppning om att kunna slåss högt upp i resultatlistan även i kvalet till det första av helgens två race. Väl där drabbades svensken emellertid av trafik och fick nöja sig med 14:e plats till Race 1, där han sedan tog målflagg som 12:a - men återigen gav en indikation om den verkliga farten genom att notera loppets snabbaste varv.

Frustrationen slog dock till på nytt under söndagen, då Rosenqvist återigen fastnade i trafik i kvalet till Race 2. För andra dagen i rad fick Team LeMans-föraren se alla möjligheter till en framskjuten placering spolieras när han kom ikapp långsammare bilar på sina flygande varv, och utan att ha fullföljt ett enda riktigt försök återfanns Rosenqvist först i 15:e startruta när lamporna i det andra heatet slocknade.

Annons

– Vi hade en helt osannlik otur i kvalen den här helgen; jag har nog aldrig varit med om något liknande. Vi hade fart nog för att vara med och slåss kanske till och med om pole position, så det var oerhört frusterande. Som tur var kunde vi ändå kompensera hyfsat för det i Race 2, men frågan är vad som varit möjligt med ett bättre utgångsläge, funderar Felix Rosenqvist i ett pressmeddelande.

Rosenqvists framryckning i Race 2 inleddes direkt efter start, men Okayama-banans dokumenterat begränsade omkörningsmöjligheter innebar att det var först i samband med de obligatoriska depåstoppen som smålänningen på allvar kom loss.

Medan konkurrenterna gick i depå valde Rosenqvist att stanna kvar ute på banan - nu med fri luft framför sig. Snabbaste varv avlöstes med snabbaste varv när 25-åringen satte upp ett frenetiskt tempo på slitna däck, och när Rosenqvist till slut som siste man gick i depå med 12 varv kvar att köra var avancemanget ett faktum:svensken återanslöt igen som fyra.

En säkerhetsbil såg till att fältet samlades ihop under slutvarven, och försedd med fräscha däck såg läget plötsligt mycket ljust ut för Rosenqvist. Han gjorde också ett försök att passera tredjeplacerade André Lotterer (GER) efter omstarten, men den trefaldige Le Mans–vinnaren stod emot pressen och Rosenqvist tog alltså målflagg som fyra - bara sex tiondelar från pallen, och med Super Formula-karriärens första poängplats som belöning efter ett intensivt lopp.

Nästa race för Felix Rosenqvist är Berlins ePrix för Formel E den10-11 juni. Innan dess, den 4 juni, väntar dock en officielltestdag inför det stora 24-timmarsloppet iLe Mans, Frankrike, där Rosenqvistkommer att tävla i prototypklassen LMP2 senare i juni.