Den lokala e-handelsportalen – som är ett samarbete mellan Värnamo Handel och Värnamo City – startade redan förra året, men det var först i maj i år som man på allvar började marknadsföra den.

Nu kan Anders Wallin göra en första utvärdering av starten och han är överlag nöjd.

– De som har jobbat aktivt med portalen säger att de har märkt av en ökad efterfrågan på sina produkter och ökad tillströmning till butiken.

Kund i Stockholm

Han nämner AudioVideo som ett exempel. Tack vare portalen har de bland annat sålt till en kund i Stockholm.

– Tanken är ju att underlätta för närboende konsumenter men också att butikerna ska kunna skapa försäljning utanför kommungränsen, säger Anders Wallin.

Ulf Björnstedt, som äger AudioVideo, bekräftar det Anders Wallin säger.

– Jag är förvånad över att vi får så många träffar, på en del varor har vi 30–40 träffar. Kunderna tittar på det vi lägger ut och givetvis märker vi av det i försäljningen också. Att vi sålde till Stockholm var lite roligt – men vi når ju hela världen nu, säger han.

Potential att öka

Annons

Samtidigt menar Anders Wallin att det är nu det riktigt tuffa arbetet börjar. I dag är ett tiotal aktörer med i portalen men många fler skulle kunna vara det.

– Portalen är framför allt till för de som vill sälja på nätet men som inte själv kan starta och driva en webbshop, men det handlar inte bara om Värnamo. Bor, Rydaholm, Bredaryd – alla får vara med, enda kravet är att man är medlem i Värnamo Handel. En viktig uppgift blir att få in fler aktörer till portalen, säger Anders Wallin.

– Sen hade det ju varit jätteroligt om de större kedjorna som redan har försäljning på nätet också vill vara med men det är ingen nödvändighet, tillägger han.

Naturlig del i arbetet

För den aktör som går in i portalen är den stora utmaningen att sköta den på ett bra sätt.

– Portalen måste bli en del av det ordinarie arbetet. Likväl som man skyltar i sitt fönster måste man sköta portalen. Gör man det kan man få positiv effekt i form av ökad försäljning, säger Anders Wallin och tillägger:

– Vilken handlare tackar nej till försäljning? Gör man det ska man kanske inte hålla på med affärer.

Enligt Anders Wallin blir hösten något av ett vägskäl.

– Antingen kan vi bygga ut och satsa vidare eller så märker vi att intresset är för litet och då kanske vi lägger det hela på is, säger han.

Ulf Björnstedt hoppas på fortsatt satsning.

– Det skulle verkligen vara synd om portalen läggs ner. Vi krigar ju så för att få folk att komma och handla hos oss.

Fotnot: Värnamo Handel äger 40 procent av Värnamo City. Fastighetsägarna äger 50 procent och Värnamo kommun 10 procent.

Läs också: Så ska den krisdrabbade handeln möta konkurrensen

Läs också: "Det här kan lyfta handeln i city"