Utländska yrkeschaufförer ska utbildas i att köra i svenska vinterförhållanden och det ska bli lättare att upptäcka falska körkort. Det var två av förslagen som Peter Lundgren (SD) lyckades få igenom när Europarlamentet på tisdagen röstade igenom ändringar i körkortsdirektivet. Lundgren har varit ansvarig rapportör för kommissionens förslag, där flera ändringar har föreslagits kring bland annat körkortsdirektivet.

Utbildning i vinterväglag

Han menar att de första förslagen inte var helt anpassade efter svenska utbildningsförhållanden och vinterklimatet i norra Europa. Efter många diskussioner Europaparlamentets transportutskott, där Peter Lundgren har en ordinarie plats, röstade dock samtliga 47 ledamöter för hans förslag.

– Jag fick till att man ska få en utbildning i extrema väderförhållanden, det vi kallar vanlig vinter i Sverige. Många chaufförer har dålig kunskap, men förhoppningen är nu att vi ska minska problemen på vägarna, säger han och lyfter fram som exempel att det i Norge är krav på snökedjor vid vinterväglag, men att, enligt honom, många utländska chaufförer inte vet hur man sätter på dem.

– Jag fick faktiskt besök av en delegation från norska regeringen. Transportministern tackade och sa att man hade försökt i 15 år utan att lyckas.

Kan behålla lärlingsplatser

Lundgren berättar också att det först fanns förslag på att göra det olagligt för gymnasieungdomar att göra praktik på kommersiella transportföretag i samband med körkortsutbildning.

Annons

– Det hade omöjliggjort det svenska utbildningssättet, så det är jag nöjd med att jag fick till en förändring där, så att vi kan behålla de stora åkerierna som lärlingsplatser, säger han.

Man fick också igenom en höjning av totalvikten på eldrivna distributionsbilar till 4 250kg, som ska göra det möjligt för B-körkortsförare att behålla sina arbeten när man börjar använda elbilar i distribution, samt ett register för att lättare kunna upptäcka falska körkort.

"Mycket jobb"

På tisdagen röstade alltså Europaparlamentet igenom förändringarna av körkortsdirektivet, med 604 ja-röster mot 80 nej-röster, där Peter Lundgren och transportutskottet fick igenom de flesta av sina förslag.

– Det var mycket jobb med det här, men nu är det klubbat och klart. Det är lite kul att man får fram ett resultat. Ofta i det här huset har man bara möte efter möte, men äntligen får man ett resultat.

Läs mer: Så röstade Kulltorpspolitikern om sommartiden i EU

EU