Det har varit en lång karriär i ölens tjänst för Lars Schweitz. Redan 1993 började han sitt första mikrobryggeri i samband med att han drev Bredaryds Wärdshus. Över 20 år senare är han fortfarande igång på Nääs Gårdsbryggeri i Ydre kommun.

— Jag tror att det fanns ett 40-tal bryggerier på den tiden. Idag finns det över 280. Sedan kan man fråga sig - vad är ett bryggeri? Är det att man har en gryta på en kokplatta? Var går gränsen? Jag tycker det, att börjar man jobbar lite mer industriellt så är man ett bryggeri, annars är det mer på hembryggarnivå, säger Lars Schweitz.

2005 sålde Lars Bredaryds Wärdshus och ägnade sig åt andra projekt. Bland annat var tanken att han skulle starta bryggeri vid Gyllene Uttern och det fanns långt gånga planer för en ölutbildning på John Bauer-gymnasiet. Ingen av planerna materialiserade sig i slutändan, men det skulle bli en fortsättning i ölbranschen ändå.

Ville göra något nytt

I samband med att Gunnar Emanuelsson ville göra något nytt med de gamla byggnaderna på gården kom han i kontakt med Lars. Efter att de hade pratat ihop sig valde Lars att börja jobba med Gunnar i det som skulle bli Nääs Gårdsbryggeri. Numera är det dock Emil Jonsson som är den som håller till i bryggeriet. Lars jobbar mer med marknadsföringen.

— Det fanns ju ett antal bryggerier på 90-talet, sedan gick det ner litegrann. Då vi tänkte börja fanns det 27-28 bryggerier i Sverige, när vi väl började var vi det 94:e som levererade till Systembolaget. Det var fyra år sedan, säger Gunnar Emanuelsson.

En anledning är det större intresset för öl och mathantverk i det stora hela, men Gunnar nämner även EU-inträdet och en förändring i alkohollagstiftningen som faktorer som har hjälpt trenden på traven.

Annons

— Det var inte bara att intresset ökade, det skedde en anpassning till ett mer modernt synsätt, säger Gunnar.

Trots att det nu, enligt ölmagasinet c/o Hops, finns runt 280 bryggerier och det i snitt öppnar startar tre bryggerier i månaden ser inte trion någon mättnad på intresset för öl, snarare tvärtom. Däremot kanske bryggeribranschen självsanerar lite.

— Jag tror att de som är på hobbynivå kommer att försvinna, det är kul så länge de tycker att det är roligt och frugan tillåter dem att stå i källaren och koka. Men en vacker dag kanske de vill leva på det här också. Många har ju dubbla jobb - det här och ett annat jobb vid sidan om - men till slut kanske man vill ha det som sitt arbete. Då tror jag att många undrar om det är värt det, säger Lars som får medhåll av Emil Jonsson:

— Jag kan tänka mig att vi kommer att se fler bryggerier av storlek som gör hantverksöl och att hobbybryggerierna kommer att komma och gå lite. Öltrenden är inte isolerad. Det är det här med mathantverk i stort som är växande, säger Emil.

— Jämnheten är avgörande för ett bryggeris överlevnad. Det märker man en del, att mindre bryggerier brygger en fantastiskt fin öl ena gången och sedan nästa gång är det lite svajigt, lägger Lars till.

Öltrenden exploderade

Den stora trenden för öl är den som har varit sedan mikrobryggerierna exploderade för ett antal år sedan. När Lars började i Bredaryd 1993 var det mer traditionella öl som lager och pilsner. Nu berättar han att ipa, black ipa och andra sorter har gjort att det har blivit en större spridning av ölen. Emil håller till viss del med.

— Ipan har ersatt lagern kan man säga. Nu kan man beställa en ipa på krogen istället för att beställa en stor stark. Jag kan ändå tycka att bredden på öl är ganska smal. Det startar ett bryggeri i veckan i Sverige och alla gör en ipa eller kanske en dubbel-ipa. Även om man kan göra olika saker i de segmenten så är det ingen som till exempel brygger tyska klassiska ölsorter, säger Emil.

Men vad är då de framtida trenderna när det gäller öl? Förutom att gänget tror att ipan hänger kvar länge en är det alkoholsvagare öl och just nyheterna i sig som är det nya.

— När man kommer ute till restauranger är ofta frågan inte "hur mår du?" utan "har du något nytt?". Efterfrågan på nyheter är det stora nya inom ölen, säger Lars.