Kort efter att medierna senast berättade om Solveig Johanssons småskaliga mjölkproduktion ökade intresset för hennes fjällkomjölk på glasflaska lavinartat.

– Oturligt nog var det i samband med att flera av korna var sinlagda och utbudet av mjölk var som lägst, säger Solveig Johansson.

Dessbättre har intresset inte avtagit trots att snart ett år har passerat.

– Folk hör av sig hela tiden för att berätta hur mycket de uppskattar mjölken och filmjölken.

Succén talar sitt tydliga språk - de svenska konsumenterna är beredda att betala ett högre pris för en bra produkt som dessutom lönar sig för bonden.

Mjölken tar smak

Annons

Det är Solveig Johanssons åtta vita fjällkor som producerar de omtyckta mejeriprodukterna som smakar precis som förr.

– En av hemligheterna bakom smaken är att korna varken får ensilage eller kraftfoder. Istället går de på hagmarksbete och äter endast hö, berättar Solveig.

En annan orsak till den speciella smaken är att drycken inte är homogeniserad som annan mjölk som säljs idag är. Dessa faktorer leder tillsammans till den gammaldags smaken som tilltalar såväl yngre som äldre mjölkdrickare.

Logistiken ett hinder

Solveig Johansson berättar att det utöver hennes nuvarande återförsäljare finns flera andra butiker som har visat intresse för produkterna.

– Logistiken är tyvärr ett problem som jag ännu inte har lyckats lösa.

I väntan på nya logistiska lösningar planerar Solveig att utöka sortimentet med ännu en mejeriprodukt - men vilken det blir vill hon inte avslöja.

– Jag är fortfarande på "testa på vänner"-stadiet, säger hon förväntansfullt.