För modellflygare är helgen i augusti att jämföra med vanliga människors julafton. När radioflygklubben RFK Skilling kallar, kommer "piloterna" från nord och syd.

– Ja, åtminstone ett gäng från Skåne och några från Västergötland. Det är många klubbar som passar på att ha träffar så här på sensommaren, berättar Stig Andersson.

Annons

Han blickar mot himlen. För dagen är det uppehåll, men prognoserna är illavarslande. Upp till 5 sekundmeter och lite duggregn fungerar, men är det dessutom byigt kan det bli knepigt.

Årets plan då, vad finns det i startfältet?

– Det är allt från små, eldrivna, frigolitplan till en 1:4-modell av en Spitfire. Den har en tvåcylindrig, bensindriven, radmotor.

Under senare år har det blivit allt fler val att göra för modellflygarna. Bensin, metanol eller fotogen, för den som flyger jet. För Ulf Alsén är det dock el, som gäller. Han står bredvid en 1:8-modell av en De Haviland Mosquito.

– Att flyga el innebär att man slipper allt kladdande med drivmedel. Nu är det dessutom mer effekt på elmotorerna än bränslemotorerna – det man förlorar är drifttiden.

Modellflygmeetet, som avslutas på söndag, kulminerar under lördagen. Då brukar även hobbyaffärer dyka upp och stå för en viss marknadsverksamhet.

Läs mer: Fjolårets flygmöte