Exakt hur många år Hestra marknad har arrangerats vill Niklas Sjöberg-Josefsson låta vara osagt, men han är en av dem som har varit med i många år och vet vad marknaden betyder. Förutom att den är en kul aktivitet för både unga och gamla bidrar den till att Hestra SSK kan bedriva verksamhet i den omfattning man gör. Föreningen har sex sektioner – alpint, fotboll, innebandy, volleyboll, längdlöpning, Q-winns samt Korpen – och sammanlagt omkring 900 medlemmar.

– Vi har loppmarknad på våren och Hestra marknad i augusti. Annars är det ju inte så enkelt med pengar, säger Niklas Sjöberg-Josefsson.

Grisfråga viktig tradition

Föreningen tycks ha gott stöd i samhället. Många företag och organisationer ställer upp som sponsorer till marknaden och redan när marknaden öppnade vid niotiden på lördagsmorgonen var det gott om folk som vandrade runt bland stånden, åkte häst och vagn, käkade våffla, kastade pil och bollar eller funderade på hur mycket den lilla grisen som bökade runt i sin inhägnad väger.

Annons

– Gissa grisens vikt har funnits med i alla år utom ett. Då fick man inte tag i någon gris och då fick vi ta ett får i stället. Det här är ett inslag som vi inte kan ta bort, man förväntar sig att få gissa vad grisen väger, säger Niklas Sjöberg-Josefsson och tillägger att priserna är presentkort på närliggande Tempo för 800, 500 respektive 200 kronor.

Unik försäljning

Ulrik Mann har hjälpt till att ställa i ordning våffelserveringen men när Värnamo Nyheter träffar honom prövar han lyckan i Rädda Barnens lotteristånd. Turen är med honom, lottnummer 70 förräntar sig till en påse saltgodis.

– Det blir gott, konstaterar Ulrik Mann nöjt.

Bredvid står Åsa Martinsson, som annars är på marknaden för att informera om kyrkovalet i september. Att marknaden engagerar tror hon delvis beror på den återkommande tidpunkten.

– Det är liksom vedertaget att det är det här som händer den andra lördagen i augusti. Det kommer ju även mycket folk från andra håll, säger hon.

Åsa Martinsson och Ulrik Mann nämner ytterligare en attraktivitetsfaktor.

– Hestrahandsken och dahlin har fabriksförsäljning i dag och det har de inte annars. Det drar nog många till orten, säger Ulrik Mann.