Två prydnadsänglar har blivit stulna från Kulltorps kyrka och nu är det upp till Holga och Morten att hitta ledtrådar på olika platser runt om i kommunen. Till sin hjälp har de en "graf", som blinkar och visar filmer med ledtrådar, men också personer längs med vägen som antingen hjälper eller försöker hindra dem från att hitta änglarna.

"Parodi på parodin"

Det var i höstas som Gnosjö kommun blev inspelningsplats för en äventyrsfilm. Med inspiration från UR:s "Geografens testamente", som har visats på Barnkanalen, bestämde sig klass 5-6 på Kulltorpsskolan, med läraren Marianne "Majsan" Olsson i spetsen, att spela in en egen variant från Gnosjö kommun. Projektet finansierades med Leader-bidrag och spelades in med hjälp av Mediacenter Jönköpings län.

– Geografens testamente är en parodi på Nils Holgersson och vår film blir då en parodi på parodin. Den utgår från ett mysterium och vi besöker olika platser för att hitta skatten, säger Marianne "Majsan" Olsson och berättar att eleverna fick representera olika näringar i kommunen, som exempelvis Bernts och High Chaparral.

Har skickat in filmen

Marianne berättar att hon ringde Henrik Ahnborg, manusförfattare och rollinnehavare i tv-serien, för att fråga om de fick spela in en Gnosjö-version. Svaret man fick var positivt och Henrik Ahnborg medverkar själv i en av scenerna i Kulltorpselevernas film. Kanske blir det även så att den kommer att visas på Barnkanalen och det är tänkt att den ska läggas upp på UR:s streamingtjänst.

Annons

– Vi kommer att skicka in filmen till dem, berättar hon, innan det är dags för filmvisning för alla eleverna på Kulltorpsskolan.

Improviserade repliker

Ida, Hedda, My, Victoria och Moa är några av eleverna som medverkar i filmen. På frågan om hur det kändes att se sig själv på film kommer svaret direkt:

– Pinsamt, säger flera av dem samtidigt, men medger också att det var roligt att medverka i en film.

De berättar att replikerna inte var bestämda i förväg, utan att de bestämdes spontant på plats:

– Vi hade inget manus, utan "Majsan" och filmarna sa ungefär vad vi skulle säga och så fick man improvisera. Vi spelade in scenerna flera gånger och sedan fick de välja det som blev bäst, berättar Hedda Jarlstam.

Läs mer: Elever skapade egna böcker