Det var när Tele 2:s mjukvarubaserade programvara i kommunhuset skulle genomgå en uppgradering under gårdagskvällen och natten som problemen av oklar anledning uppstod.

- Vi kan internt inte ringa ut, och utifrån går det inte att nå Kontaktcenter. Däremot kan man ringa till äldreboenden och liknande ställen. Jag kan inte svara på när det är löst, men vi har tekniker från Tele2 på plats nu, säger Peter Heijel, teamledare på kommunens IT-avdelning.

Kring lunchtid satt IT-avdelningen i möte med telebolaget om hur man fortsatt ska hantera situationen. Peter Heijel hänvisar i nuläget medborgarna till e-post och chatt i första hand.

Rent tekniskt är kommunens växel nuförtiden molnbaserad. Problemen innebär också att kommunanställda i betydligt större utsträckning än vanligt får kommunicera via e-post.

- Ju fler som har loggat in sedan morgonen, desto mer bekymmer har det blivit efter uppgraderingen, konstaterar Peter Heijel.

Han vågar inte svara på när telefonproblemen kommer att vara lösta.

IT