2016 blev ett toppenår för Stiftelsen Isabergstoppen då vinsten landade på drygt 4 miljoner kronor. Året innan blev det en förlust på nästan 1 miljon kronor och 2014 gick man back med nästan 3,7 miljoner.

Anledningen till att förra årets siffror blev så bra, trots en dålig vinter, tror Isaberg Mountain Resorts vd Louise Söderlund beror på den stora satsningen på sommaraktiviteter.

Annons

– Vi har ju jobbat på att förändra hela utbudet av både boende och aktiviteter under de senaste åren och det har kostat en hel del. Det är först nu det ger utdelning, säger Louise Söderlund.

Läs mer: Isaberg slår fjolårets besökssiffror

Det är också satsningen på just sommaraktiviteter och andra investeringar som har gjort att anläggningen gick back 2014 och 2015, menar vd:n.

– Det tar ju ett par år innan investeringar lönar sig. Vi har utvecklat allt från bemötande och sättet vi ger ut information på till boende och aktiviteter, vilket äntligen ger resultat.

Nu hoppas man på ett bra 2017 och Louise Söderlund är optimistisk inför året som väntar.

– Det är bra med snö i backen nu och bokningarna inför sommaren är redan många. Vi satsar ytterligare på vår camping och bygger servicehus där, vilket kommer göra att det går från att vara trestjärnigt till fyrstjärnigt innan årets slut. Det är jättekul.