En hel lokal matlåda har projektet Wernamaten inte fått ihop än, men den första produkten som är märkt som mat från Värnamobygden är 300 burkar Åminnehonung, som nu säljs på Vandalorum.

– Jag ser jättepositivt på detta, säger Bo Malmsten, honungsproducent på fritiden sedan 25 år.

– Det är ju ett logistikproblem för oss producenter, konstaterar han om försäljning och marknadsföring.

Annons

Han poängterar att många har småskalig livsmedelsproduktion på deltid och det gäller att hitta tid att sälja.

– När kunderna har tid är det inte säkert att jag är tillgänglig. Vi behöver fler försäljningsställen. Jag skulle vilja se att vi kom in i någon mataffär.

Att få hjälp med marknadsföring säger han inte heller nej till. Sådant är också svårt att hinna med. Trots att han hållit på sedan 1988 är det många som inte känner till hans produktion.

– Nu finns alla förutsättningar! säger Adam Svensson, projektledare för Wernamaten.

Efter positiva besked från både kommunen och Leader Linné har man nu pengar så det täcker den budget man lagt "och lite till". Grundfinansieringen är stabil.

Inledningen har mest gått till att samla information och kartlägga producenter, men Adam Svensson konstaterar att den nya facebooksidan snabbt fick 200 gillare, så intresset finns. Närmast ska man gå ut till runt 40 producenter för att höra om fler är intresserade att sälja och marknadsföra under begreppet Wernamaten.