För fjärde året i rad gör Sveriges lantbrukare, Lantmännen samt Trioplast en gemensam sak för att stötta forskningen mot cancer. Tidigare år har rosa fått symbolisera kampen mot bröstcancer och den blåa kulören mot prostatacancer. Under 2018 kommer lantbrukare att kunna inhandla en ny färg på sin sträckfilm genom Lantmännen och därigenom bidra till barncancerfonden. Barnens färg blir gult. Kampanjen heter ”Bönder och barn tillsammans mot cancer.”

Börja med cyklister

Det började med Team Rynkeby som kom med en idé om en gul plastbärkasse. Teamet är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som samlar in pengar till barn med cancer och till deras familjer. Deltagarna består utav nära 2 000 motionscyklister som årligen cyklar till Paris.

Idéen om den gula bärkassen nappades av ett 25-tal ICA-butiker i Värmland som tillsammans med sina kunder och i samarbete med Trioplast har bidragit med tre miljoner kronor till barncancerfonden. Nu ska som sagt den gula färgen även klä sträckfilm för balensilering runt om i Sverige och runt om i Europa.

Team Rynkeby har gult som sin symbolfärg och de bidrog till att just denna kulör blev barnens färg på årets storsatsning på färgglada balar.
Foto: Privat

Exponering på media

Det är Lantmännen som är återförsäljare till plasten och precis som tidigare års kampanjer genererar varje såld rulle sträckfilm 15 kronor som kommer att fördelas mellan Bröstcancerföreningarnas Riksförbund, Prostatacancerförbundet och Barncancerfonden.

Torbjörn Wahlström, chef för handelsvaror på Lantmännen, har märkt ett mycket stort intresse och engagemang från både kunder och medarbetare och han menar att det är en möjlighet för att visa sitt stöd för cancerforskningen med hjälp av de färgglada balarna.

Annons

Han menar att desto fler som ser dessa balar i olika kulörer desto mer uppmärksamhet får insamlingen för forskning.

– Min förhoppning är att få se dessa balar exponerade i olika formationer, både på fält och i sociala medier under hashtaggen #balarmotcancer. Ju mer exponering desto mer uppmärksamhet, meddelar Torbjörn Wahlström.

Team Rynkeby har gult som sin symbolfärg och de bidrog till att just denna kulör blev barnens färg på årets storsatsning på färgglada balar.

I år lanseras gul sträckfilmsplast som används vid balensilering och bidragen går bland annat till forskningen om barncancer.