Anderstorpsrallyt – som arrangeras av Motorcykelhistoriska klubben Finnvedingarna – rullade i väg på söndagsmorgonen för 47:e året i rad. I år deltog 44 ekipage med motorcyklar tillverkade 1960 eller tidigare (den äldsta var från 1916, alltså 101 år gammal). Merparten av förarna är hemmahörande i Finnveden men som vanligt kom det åkare även från andra håll i landet. Mölndal, Kungsbacka, Mariestad, Vikbolandet, Laholm och Dalsjöfors är några exempel.

Idé blev verklighet

Från Täby kom en av tre kvinnor. Katarina Bergling växte upp med pappa Lars motorcyklar och för några år sedan bestämde hon sig för att ta mc-kort.

– Jag har alltid närt en idé om att köra själv, berättar Katarina Bergling.

Hennes pappa, Lars Hjälmberg från Högsjö, kom dock också till start i årets rally.

– Underligt nog växte det fram ett intresse hos Katarina. Ofta blir det ju tvärtom att man skrämmer bort barnen när man "tvingar" med dem på något, säger han.

Annons

Start och mål var Hestravikens värdshus. Rallyt var nio mil långt och man började söderut och rundade Lillesjön, Södra Gussjön, Vikaresjön, Algustorpasjön samt Norra Gussjön. Därefter passerade man Ljungsarp och Norra Unnaryd i norr och via Mårtenstorp, Ulvestorp och Hjulvhult vände man åter söderut.

Årets enda tur

Innan start kollade man in varandras motorcyklar. Bland annat fick Ulf Hermansson från Gislaved berätta om sin belgiska FN från 1935 för några intresserade medförare.

– Jag ville ha en gammal mc och nu har jag haft den här i cirka 20 år. Jag har renoverat den mekaniskt men annars är det mesta originaldelar.

Motorcykeln får dock inte rulla så mycket.

– Det här rallyt är egentligen den enda gången på året som jag har den ute, säger Ulf Hermansson.

Projekt

Flaggade iväg förarna en och en gjorde Tomas Johansson från arrangörsklubben. Han berättar att det för många börjar med ett intresse för att skruva och meka. En del tar en motorcykel med en historia där någon i släkten har kört den. Andra köper en cykel.

– Man hittar ett objekt som man vill renovera och man blir lite av en nörd, ibland kan det ta tio år innan man har hittat alla delar man behöver för att sätta ihop cykeln.

– Men sen är det ju kul att få visa upp cykeln – och det är också en särskild känsla i att de faktiskt går att åka på, säger Tomas Johansson.

Den sociala gemenskapen är också viktig.

– Det finns ett antal sådan här rallyn och många gånger träffar man folk man träffat innan.