Med det nya året kommer som bekant alla nyårslöften om att leva ett mer hälsosamt liv.

– Vi kommer snart att få se en ökning av antalet aktiva, men än så länge har vi endast märkt av att de som tidigare har tränat nu har börjat träna mer, säger Frida Törnquist, grundare och coach på Värnamo CrossFit 370.

Från 0 till 100

Drömmen om en välsvarvad kropp delas av många. Likaså står mer ork i vardagen högt på listan över fördelar med ett hälsosamt leverne som svenskarna vill uppnå. Med storslagna visioner finns emellertid risken att man går ut för hårt.

Annons

– De som faller bort först är de som har gått in i träningen med för höga ambitioner. Efter nyår går de från att inte ha tränat alls till att träna 4-5 gånger i veckan, säger Malin Törnquist på Apladalens Sportcenter.

– Efter några veckor blir de sjuka. Därefter hittar de inte tillbaka till träningen igen, tillägger hon.

Målutformning

Enligt gyminstruktörerna finns det vissa grundförutsättningar som ska vara uppfyllda för att träningen inte endast ska förbli en januariaktivitet.

– Det är viktigt att målet är realistiskt, att det finns en plan och att den som tränar är målmedveten, säger Malin Törnquist.

Vid lunchtid dyker Jennifer Dynebrink upp på gymmet.

– Jag körde igång med träningen i höstas genom att göra upp en plan. För mig är hösten mer av en nystart än vad det nya året är, säger hon.

Lite längre bort i träningslokalen trampas det för fullt.

– Jag tränar mer för tillfället eftersom det är ett nytt år. Man försöker få till en nystart, så är det nog för de allra flesta, säger Henrik Nyholm.

Gym