I tisdags avslutade Lejonen sin speedwaysäsong i Hallstavik.

Sex poängs försprång från hemmamatchen räckte inte i returen och därmed plockade Rospiggarna en SM-semifinalbiljett.

När Lejonens polske stjärna Piotr Pawlicki endast körde in tre poäng blev det svårt mot klubben som blev svensk mästare i fjol.

– Det sänker oss. Han har varit dominant hela serien, men gjorde sin sämsta match på tre år. Fast vi kan inte skälla. Han har räddat oss så många gånger innan. Men hade han bara kört normalt hade vi vunnit, säger Anders Fröjd.

Gislavedslagets mål inför säsongen var att nå slutspelet. Dit kom de ju efter en fjärdeplats i grundserien.

En placering som var klart bättre än många förhandstips. Laget var länge till och med högre upp i tabellen än så.

– Vi har gjort en fantastisk säsong. Vi avslutade dåligt i serien och det är det folk tänker på och inte att vi åkte ut i kvarten mot det regerande mästarlaget. Och det gör mig frustrerad.

Storförluster

Den dåliga serieavslutningen han pratar om innehöll tre förluster i rad.

Och det var framför allt resultaten i omgång 13 och 14 som var anmärkningsvärda: 30–60 hemma mot Dackarna och 23–67 borta mot Masarna.

– Vi hade tre förare borta på grund av skador då. Allt för att få dem friska till slutspelet, säger Fröjd, som är missnöjd med att det endast kom 1 656 personer, näst sämsta siffran för säsongen, i kvartsfinalen förra veckan.

Något som bidrog till att laget snittade 2 149 åskådare på sina matcher i Gislaved i år.

– Det är jag jättebesviken på. Vi har bjudit på bra speedway och banan har varit fantastisk. I fjol var vi ett bottenlag och snittade 1 800 och nu är vi ett topplag och har bara ett par hundra mer. Jag vill skicka en riktig känga till våra supportrar.

Fröjd spekulerar sedan i vad klubben ska göra för att locka fler åskådare till sin hemmaarena.

– Vi måste ha intressanta förare och det har vi. Vi har förare och banan. Nu ska vi bara få till arrangemanget med aktiviteter och den mediala biten.

"Jobbar med små medel"

Vilket Lejonenlag publiken får kolla på nästa år får vi reda på framöver.

Fröjd räknar med att det blir två-tre förändringar i truppen.

– Vi har den näst minsta budgeten i elitserien och jobbar med små medel. Jag tror inte att jag kommer få mer att spendera till nästa års trupp utan jag får trolla en gång till.

Det vi vet nu är att två av lagets viktigaste pjäser – australiern Chris Holder och polacken Maksym Drabik – är de enda som nu har kontrakt med Lejonen 2018.

– Vem trodde Drabik skulle vara så här bra? Han är exceptionell. En supertalang. Ett världsmästarämne inom fem år. Han kommer in och snittar åtta poäng per match som 19-åring. Detta skulle ju vara ett läroår.

Att Piotr Pawlicki förlänger med Lejonen är dessutom något klubben strävar efter.

– Han har varit fantastisk, förutom sista matchen. Han har blivit en ny publikfavorit. Vi kommer göra vad vi kan för att behålla honom, men ingen förare får vara viktigare än klubben existens.

Svenska förare

En annan betydelsefull byggsten är att få tag i bättre svenska förare.

– Det är framför allt där vi brister. Vi måste göra något åt det.

Efter att Joonas Kylmäkorpi la av inför säsongen har Lejonens blågula förare haft svårt att övertyga.

– De har kapaciteten i sina bästa stunder, men tyvärr är det för mycket upp och ner. Det är väldigt frustrerande som ledare och lagkompis. Seger i ena heatet kan följas upp med att i nästa bli klart sist. Så den viktigaste frågan till nästa säsong är svenskbiten. Annars ska vi bygga ganska snarlikt: ungt och hungrigt. Holder och Pawlicki håller i det och sedan yngre. Vi kan inte ta in en massa världsstjärnor.

När det gäller svenskar: hur är den marknaden?

– Tuff. Det är många lag som tycker samma och har samma problem. En dröm vore att få hem Oliver Berntzon, som har varit från laget i två år. Kan han komma hade det betytt mycket medialt och publikt.

Senare i höst kan därmed Berntzon, nu i SM-semifinalisten Vetlanda, räkna med ett samtal från Fröjd.

– Jag kommer självklart kontakta honom och titta på hans kravbild. Hem är man alltid välkommen och det skulle passa oss väldigt bra.

Hur stor är chansen att han kör i Lejonen nästa år?

– 50-50.