Med sina blott 1.4 km är Iowa Speedway Indycar-kalenderns kortaste bana. Ett varv tar bara drygt 17 sekunder att avverka och med 300 stycken (därav tävlingens namn) framför sig i racet lär trafik och varvningar snabbt bli orden på allas läppar. Felix Rosenqvist testade nyligen banan och ser fram emot att återvända i tävlingssammanhang.

Fick bryta

– Vi hade ett test på Iowa Speedway för bara några veckor sedan och jag lärde mig väldigt mycket där. Scott (Dixon, teamkamrat) kom dit och hjälpte till med inställningarna av bilen, vilket var fantastiskt. Jag hade aldrig varit i Iowa innan dess och att få ta del av hans erfarenhet på det sättet var mycket, mycket värdefullt. Jag kommer försöka lära mig så mycket jag kan av Scott och teamet i helgen, säger Felix Rosenqvist i ett pressmeddelande.

Relaterat: Rosenqvist besviken femma: "Hade hoppats på första pallplatsen

Iowa 300 är det tredje ovalracet av totalt fem på årets Indycar–kalender. Felix Rosenqvist tvingades bryta det första – mytomspunna Indy 500 – efter en masskrasch när han var på väg mot topp tio, och blev sedan tolva i det andra på Texas Motor Speedway.

Två timmar

– Iowa blir ännu en ny typ av oval för mig, en mycket kortare variant än Indy och Texas. Det lär bli ett extremt speciellt race där man snabbt kan hamna många varv efter om man inte har farten. Jag tror att man inte får stressa upp sig över att hamna ett par varv efter på grund av saker som strategi eller omständigheter. Har man bara farten och förtroendet för bilen kan det gå lika snabbt att hämta tillbaka det. Jag ser fram emot helgen, fortsätter Felix Rosenqvist.

Annons

Relaterat: Felix Rosenqvist återvänder till Toronto: "En av mina favoritstäder"

Helgens tävlingar i Iowa inleds med fri träning och kval på fredag kväll svensk tid. Loppet, som alltså sträcker sig över 300 varv och normalt tar knappt två timmar i anspråk, drar igång 01.10 natten mot söndag.