När höstterminen börjar blir Gyllenforsskolan och Sörgårdsskolan i Gislaved lågstadieskolor. Till de skolorna är rekryteringen av lärare så gott som klar, enligt Sonja Sävås, som är projektledare för den nya skolorganisationen. Men på mellanstadieskolan Gullviveskolan fattas det fortfarande lärare. Detsamma gäller i Smålandsstenar där Åtteråsskolan har fullt med behörig personal, medan det fortfarande fattas på Villstadskolan.

Sonja Sävås är dock inte orolig för hur det ska lösa sig med lärare till mellanstadieskolorna.

– Jag har varit med om det förr, som rektor. Och det löser sig alltid på något sätt, säger hon och tillägger:

– Rekryteringen pågår ända fram till dess att skolan börjar. Även om man har bra med folk nu så händer det att folk flyttar på sig under sommaren.

"Bekymrad över lönekarusell"

Barn- och utbildningschef Mats Spånberg är inte främst orolig över lärarbristen.

– Nej, det är jag inte. Däremot är jag bekymrad över den lönekarusell som har uppstått på grund av lärarlönelyftet, säger han.

Läs mer: Facket är kritiskt efter lärarlönelyftet

De riktade statliga pengarna var till för att höja lönen för en tredjedel av lärarna, men har gjort att många lärare väljer att byta skola till en annan kommun för att få upp sin lön, om man till exempel inte har fått vara med om lönelyftet.

– En del lärare som inte har fått lönepåslaget har blivit besvikna och valt att söka sig till en annan skola. Om det blir en större rörlighet påverkar det de lärare som är kvar och det blir svårare att ha stabilitet i organisationen. Det är klart att det är viktigt att satsa på att de som gör insatser för våra barns lärande ska ha en bra lön för det de gör. Men som jag ser det har lärarlönelyftet inte varit rätt sätt att göra det på, säger Mats Spånberg.

Arbetsmiljöfrågor

För att få fler lärare till kommunen tror han att det är viktigt att titta på arbetsmiljöfrågor.

– Vi måste skapa förutsättningar för att man som lärare ska känna att det här är en bra kommun att jobba i, säger han.

Ett sätt är att se över arbetsfördelningen och dela på uppgifterna. Det är liknande tankar som barn- och utbildningsnämndens ordförande Margareta Lindgren (S) har.

– Genom att pedagoger får bättre förutsättningar att jobba med undervisning och får stöd av annan personal när det gäller till exempel administration och rastverksamhet tror jag att attraktiviteten ökar för att jobba som lärare, säger hon.