Allt började i Anderstorp 1994. Efter 18 år på ASG kände Kjell Lundgren att det fanns saker man skulle kunna göra bättre. Inte sitta fast i låsta system, inte erbjuda färdiga transportlösningar.

Tillsammans med tvillingbrodern Kent Lundgren startade de TKL Spedition & Mäkleri AB. Den något udda kombon förklaras av att Kent var fastighetsmäklare.

Namnet gav sig självt. TKL står för Twins Kjell Kent Lundgren – tvillingar som de är räcker det med ett K.

– Vi startade i princip från noll. Vi åkte till Göteborg och köpte några gamla möbler till vårt kontor, berättar Kjell.

Outsourcad logistik

Affärsidén är att vara ett tjänsteföretag inom frakt- och fraktadministration. Förutom att boka godstransporter – med flyg, båt, tåg eller bil – sköter man det omfattande pappersarbete som internationella transporter innebär. Dessutom företräder man kunden gentemot mottagaren. Oftast är arbetet långsiktigt med målet att skräddarsy rationella fraktflöden.

– Vi är egentligen som en outsourcad logistikavdelning. Många företag har egentligen inte kapacitet att sköta det här men ändå är det fortfarande alldeles för många som vill klabba med det här själv, säger Kjell.

TKL kan jobba med stor flexibilitet.

– Ingen speditör är bra på allt. Vi tänker: Vem är bäst på Baltikum? Vem ska man använda i Italien? Vi väljer dem som är bäst från fall till fall, olika flygbolag, olika rederier, säger Kjell.

Aldrig sagt upp någon

Idén som tog form för 22 år sedan har visat sig bärkraftig. När man 2006 flyttade till Värnamo låg omsättningen runt 80 miljoner kronor och Kjell och Kent Lundgren hade anställt ett tiotal kollegor.

Sen slog den globala finanskrisen till – av en del beskriven som den största ekonomiska krisen sedan den stora depressionen på 1930-talet.

– Den var extrem och inte roligt. Alla investeringar blev ju noll. Vi klarade oss precis men det var med nöd och näppe, säger Kent som jobbar på ekonomisidan.

Annons

– Det gick ju rakt ner. I oktober 2008 satte vi omsättningsrekord per månad. I januari 2009 var det halverat. Vi står ju och faller med våra kunder, tappar de volymer så tappar vi volymer, fortsätter Kjell.

Återhämtningen stod dock på vänt runt hörnet. Redan 2010 anställde man ytterligare fyra personer. Företaget har aldrig sagt upp en anställd.

– Man måste ju se till att man kan behålla sina duktiga medarbetare. Annars fungerar det inte, säger Kjell.

De senaste åren har tillväxten fortsatt. I Sverige har man i dag kontor även i Jönköping och Göteborg. Kontor finns också i Oslo. Norge tillsammans med Tyskland är landets två största varuexportmarknader.

2012 gjorde TKL Logistics en storsatsning i Asien. En agent man hade jobbat med köptes upp och i och med det växte man med ytterligare 45 anställda och cirka 110 miljoner kronor i omsättning. Agentens bolag blev helägda dotterbolag och TKL fick representation i Kina, Japan, Taiwan, Hongkong, Vietnam, Thailand och Malaysia.

– Målet är att växa hela tiden. Ju större vi är, ju attraktivare blir vi, säger Kjell Lundgren.

Enkelt IT-system

Samtidigt aktar man sig för att fastna i stort systemtänkande. Det märks till exempel på IT-sidan. TKL Logistics system är uppbyggt av flera mindre relativt enkla program och i grunden finns ett egenutvecklat program.

– Ingen trodde väl att man skulle kunna använda sådana program till sånt här men det fungerar perfekt. Programmen är också väldigt anpassningsbara. Utvecklingen på tekniksidan har varit fantastisk, säger Kent Lundgren.

Systemet är dessutom webbaserat och därmed ser kunderna samma sak som man gör på Växjövägen i Värnamo. En transport är lätt att följa.

– Så kunderna behöver inte ringa hit. Skulle vi svara på alla sådana samtal hade vi behövt vara dubbelt så många här, säger Kent.

Generationsskifte planeras

Kjell och Kent är 61 år och tankar om att trappa ned finns. Det finns dock också en plan för framtiden. Kjells tre söner jobbar alla i företaget och hans förhoppning är att de kan ta över rodret inom ett par, tre år.

– Det finns företag som vill köpa oss men vi vill inte sälja till någon stor aktör. Det hade i så fall varit att ge upp affärsidén, säger Kjell Lundgren.