Vad gäller bensinbilar, eller ”vanliga” bilar, har utvecklingen drivits mot en standardisering och fulländning av ingående delar, vilket gör att den som köper en dyrare bil sällan får en kvalitet som motsvarar prisskillnaden.

Den utvecklingsgraden gäller ännu inte för elbilar och svaret på frågan om vilken som är den bästa av bilarna som medverkar i showen är enkelt.

— Teslan är helt överlägsen! Medan den bästa av de andra kanske klarar 14 mil på en laddning klarar Teslan 50. Och de andra lär inte ens ligga i närheten vad gäller accelerationsförmågan på 4,2 sekunder, säger Emelie Weikel från Green Charge Infra.

Topp 20

Annons

Enligt företagets hemsida ligger accelerationen till och med på 2,7 sekunder. Ja, siffrorna svindlar – däribland även priset på 1,2 miljoner kronor.

— I nuläget är det svårt att säga vilken miljöbil som passar bäst. Det beror på faktorer som tillgången på laddstolpar, tankställen för biogas och prisutvecklingen, säger Pernilla Hansson från Miljöfordon Sverige som är med och driver Green Charge Roadshow.

Primära mål

Att få upp intresset hos privatpersoner för elbilar och andra miljöbilar, som hybridbilar, etanolbilar och biogasbilar – som också finns med på turnen – är ett syfte. Samtidigt är det kommuner, andra offentliga verksamheter och företag som är de primära målen. Där kan den ökade kostnaden motiveras av krav på att uppfylla miljömål.

I Vaggeryds kommun, som är medlem i roadshowen, finns det totalt fyra rena elbilar. Flertalet av dem används inom hemtjänsten. Av socialens 35 bilar är totalt 26 klassade som miljöbilar.

Standardisering

På ett efterföljande föredrag framstod att standardisering av laddtekniker och betalsystem på offentliga platser utgör hinder för elbilens framgång.

— Det måste också bli möjligt att förboka en laddstolpe, så att man kan komma hem från bion, säger Per-Henrik Fridolfsson från Green Charge Infra.