Inom ramen för Greatprojektet (Green regions with alternative fuels for transport) ska privata och offentliga aktörer sätta upp 70 snabbladdare från Stockholm till Oslo och Hamburg. 50 av dem sätts upp i Sverige – de flesta längs E4, E6 och E18 – medan Danmark ska få 15 och Tyskland fem.

Samtidigt kommer man att besöka ett 20-tal städer för att låta invånarna prova på att köra en elbil. Premiären skedde i Värnamo i samband med marknadslördagen.

Snabba förbättringar

– Vi vill visa att de inte är farliga och bits utan att det är tystare och bekvämare att köra elbil. Man får en bättre uppfattning av vad en elbil är när man provkör, säger Jonas Brantefors och tillägger att en och annan stiger ur med det så kallade elbilsleendet.

Att köpa elbil handlar dock inte bara om upplevelsen medger han. De är i dag lite eller mycket dyrare än en konventionell bil. Till det kommer problematiken med räckvidden.

– Jag tror att gemene man tänker att elbilar är bra fast inte riktigt i dag och det beror mycket på räckvidden, säger Jonas Brantefors.

Enligt honom håller dock räckvidden på att bli ett allt mindre problem.

– I dag är räckvidden dubbelt så lång som för två år sedan och om två år är den säkert dubbelt så lång som i dag. Utvecklingen går väldigt fort, säger han.

Kommunen satsar

Samtidigt tror Jonas Brantefors att det kanske är det offentliga som måste gå i bräschen och göra större satsningar. Han påpekar att 70 procent av alla bilar som säljs är någon form av firmabil.

Annons

Värnamo kommun har för avsikt att ställa om fordonsflottan till fossilfria bilar och då bland annat elbilar. Henric Davidsson, kommunens energi- och klimatrådgivare, ser inga större problem med det.

– 80 procent av alla resor inom EU är under 17 mil och nu finns det ju elbilar som kan klara 30–35 mil på en laddning. Vi har ju också satsat på att sätta upp laddare utmed 27:an från Horda till Bredaryd, säger han.

Med en snabbladdare når man 80 procents laddning på under halvtimmen. De laddare som kommunen har finansierat är semisnabba där 80 procents laddning tar upp mot två timmar.

– Men tanken är ju att den mesta laddningen kommer att ske i hemmen över natten, säger Henric Davidsson.

Stugresa inga problem

För de som ändå oroar sig för de längre resorna är utvecklingen i övriga Europa av största intresse. Jonas Brantefors är inte särskilt orolig.

– Det finns såna här projekt över hela EU. Det byggs extremt mycket i många länder, säger han.

Annika Hellman har tillgång till elbil i jobbet och kör en sådan bil så ofta hon kan. Än har hon dock inte investerat i en privat elbil.

– Jag åker ofta till stugan på västkusten och med en elbil kommer jag kanske inte dit – och säkert inte därifrån, säger hon när hon stiger in i en av elbilarna på Kyrktorget.

– Inga problem, du kommer både att komma dit och hem, lovar Henric Davidsson.