För ett par år sedan berättade vi om organisationen Green Charge som är en sydsvensk samarbetsorganisation. Medlemmarna utgörs av kommuner, regioner, länsstyrelser och näringsliv. Deras målsättning är att bli fossilfria till 2020, med hjälp av erfarenheter och kunskap inom organisationen. Nu kallar man sig Green Charge II och frågan är om verksamheten ska fortsätta med en tredje version när projekttiden har gått ut i december.

– Då är tanken att vi ska fokusera på projekt runt bildelning, bilpooler och gemensam upphandling. Just bildelning är på väg att komma igång i full skala i Kungsbacka kommun.

Jonas Lööf överlämnar en ”stafettpinne” till företrädare för Vaggeryds kommun; kommunalrådet Gert Jonsson och kommundirektör Annika Hedvall. De ska fortsätta utvecklingen mot en fossilfri fordonsflotta.
Foto: Gunnar Hoglund

Intresse för bildelning

Bildelning var också på gång i Vaggeryds kommun 2017. Förslaget innebar att anställda som tog bilen till jobbet, skulle ställa den till kommunens förfogande under arbetsdagen och dela på kostnaden för ägandet. Då sa kommunens miljöstrateg Lina Larsson:

– Vi tyckte inte att den första informationen stämde med det föreslagna avtalet. Det pekade mot att kostnaderna skulle bli högre, samtidigt som det fanns många oklarheter – bland annat med hur Skatteverket skulle komma att se på upplägget.

Läs mer: Projekt att dela elbilar med anställda havererade

Bildelning kan åter komma att bli aktuellt i Vaggeryd, intresset är stort.

Annons

”Ett bra alternativ”

En av parterna under förmiddagen var Vaggeryds energi, som har installerat laddstolparna.

– Det är vi som kommer att äga och sköta dem. Det här är ett alternativ som passar bra i kommunen, avstånden är överkomliga och oftast handlar det om att ladda hemma eller på jobbet, säger bolagets vd, Rikard Larsson.

Tillskottet av de tre stolparna utanför stadshuset innebär att det nu finns fem stycken i kommunen. De centrala stolparna, där man från sommaren har börjat ta betalt för strömmen, är till för allmänheten, liksom en av tre utanför Skillingehus.

44 laddplatser 2019

Om alla ansökningar om statliga bidrag till investeringen (50 procent) slår in kommer antalet laddplatser, två per stolpe, att vara uppe i 44 stycken i december 2019.

– Den här utvecklingen gör att 81 procent av personbilarna och 86 procent av lastbilarna, räckviddsmässigt, kommer att kunna ersättas av miljöbilar. I en lagom mix av olika miljöalternativ är det lagom med 50 procent elbilar, säger Jonas Lööf från Miljöfordon Sverige.

Men klarar landet, energimässigt, av att hälften av fordonen ska ”tankas” med el?

Jonas svarar att det bara kommer att innebära en tiondel av den totala elkonsumtionen.

– Och så kan vi behöva se över elnätet, så att det klarar av den ökade effekten. Med en snabbladdningsstation vid E4 kan effektuttaget tidvis komma att likna en större industri, tillägger energibolagets Rikard Larsson.