Intresset för att köra eldrivet växer bland privatbilisterna. Men på företagsmarknaden har försäljningen haft svårt att ta fart. Renault, som är marknadsledande i segmentet eldrivna skåpbilar med modeller som Kangoo, vittnar om att försäljningen har sjunkit med nio procent i år.

Fakta: Statliga bidrag

Supermiljöbilspremien infördes 2011 för att öka försäljningen av bilar med låg klimatp..

Fakta: Statliga bidrag

Supermiljöbilspremien infördes 2011 för att öka försäljningen av bilar med låg klimatpåverkan. Bidragen kan även ges till företag. Men regelverket är något krångligare än för privatpersoner.

Enligt Transportstyrelsen gäller följande för företag:

• För en ren elbil är premien 35 procent av skillnaden i nybilspris mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara bil, dock högst 40 000 kronor.

• För en laddhybrid som kombinerar el med ett annat bränsle är premien 17,5 procent av skillnaden i nybilspris mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara bil, dock högst 20 000 kronor.

Mer information finns på Transportstyrelsens hemsida.

— Vad det beror på är svårt att säga, för produkten är bra. Jag tror att vi måste fortsätta att skapa en trygghet i ägandet av elbilar, när det kommer till laddinfrastruktur och räckvidd i batterierna, säger Karin Karlsson, presschef på Renault i Norden.

Men på HSB Förvaltning i Jönköping ser man nästan bara fördelar med att köra eldrivet. Företaget har bytt ut tio procent av sin bilpark mot eldrivna fordon och har i dag nio elbilar i verksamheten. Det första fordonet köptes in för fyra år sedan.

Vilka verksamheter lämpar sig bäst för elbilar?

— Jag skulle säga mindre entreprenörer inom bygg och VVS, men egentligen passar de för alla verksamheter som rör sig i stan. För städbolag passar de också bra, säger Magnus Gustavsson, som är arbetsledare på HSB.

Bilarna är dessutom roliga att köra, dels för att de går tyst men också på grund av det jämna vridmomentet. Eftersom det handlar om en elbil kommer kraften direkt när man trycker på gaspedalen.

Dyrare i drift

Annons

Nackdelen är att bilarna fortfarande är dyrare i drift. Prismässigt landar inköpskostnaden på runt 230 000 kronor inklusive moms. Men då tillkommer även en batterihyra på runt tusen kronor i månaden för Renaults modeller.

— Rent krasst kostar det mer pengar att köra elbil än en motsvarande diesel, ungefär 700 kronor mer i månaden. Då har vi tagit hänsyn till värdeminskning och reparationer. Men väger vi även in goodwillen ser vi att vi får mycket tillbaka, säger Kent Zerath, som är vd på HSB Förvaltning.

Bilarna väcker nämligen uppmärksamhet och det är också värt mycket i längden. För att öka försäljningen föreslår han reducerade parkeringsavgifter för alla elbilar. Parkeringsavgifterna utgör i dag en betydande kostnad för många företag som har verksamhet i städerna.

— Det är en hint till våra politiker. Då skulle det bli ett nollsummespel rent ekonomiskt, säger Kent Zerath.

Ser man till service och reparationer har bilarna hittills inte varit någon besvikelse för HSB, och den så kallade räckviddsångest är heller inget påtagligt problem. Bilarna laddas under natten och klarar runt tio mil i verklig stadstrafik, men snabbladdningen under lunchen och fikarasterna drygar ut körningen ytterligare. Än så länge har HSB inte behövt bogsera hem några bilar.

— Personalen har räckviddsångest. Men jag har inte kört stopp någon gång, och då har vi tagit oss ända från Jönköping till Borås, säger Magnus Gustavsson.

Du vet väl att du kan läsa fler ekonomiartiklar på direktlänken VN.se/ekonomi?

Missa inga ekonominyheter. Gilla Företagsam på Facebook.