Isac Wetterö 21 år från Jönköping driver tillsammans med sin kollega Adam Landén produktionsbolaget Photowe.

Sedan 2011 har man jobbat med reklamproduktion, events och bröllopsfotograferingar.

Sociala medier åt andra företag är ett nytt ben i verksamheten som går starkt sedan en tid tillbaka.

– Filmar vi under vatten så använder vi GoPro-kameror, på landbacken konventionella kameror och från luften drönare och det är ju mixen av vinklar och inklippsbilder som gör en produktion bra förklarar Isac.

Påverkar filmbranschen

Förbudet att filma från drönare var ju inte roligt för branschen.

– Vi har liksom SVT och övriga i branschen filmat på ifrån luften under förbudstiden, efterfrågar kunden det, så har vi fixat det, och det är inget jag skäms över.

– Det har hänt att någon enstaka gång att någon knackat mig på axeln när jag filmat med undran om detta är okej.

– Då jag har svarat att jag jobbar med filmproduktion, och inte med kameraövervakning, då har folk nöjt sig med svaret.

Ändrade regler

Annons

Men sedan i tisdags så lyder inte drönarfilmandet under kameraövervakningslagen längre, och det tycker Isac som flugit drönare sedan 2013 är bra.

Däremot är det bra med regler, menar Isac.

– Min produktionsdrönare kostar cirka 50 000 kronor, och jag flyger inte över villaträdgårdar i kvarteret på skoj, viket kanske är mer vanligt med en drönare för hundralappar ifrån leksaksbutiken.

– Jag tror att det är där problematiken med den personliga integriteten finns bland allmänheten.

"Alla har ju mobilkamera"

Idag finns det ju mobilkamera i var mans hand på alla platser i samhället, risken att hamna på bild där är betydligt större.

– Det finns även en övertro på kvaliteten från drönarkamerorna, som vidvinkelsbild är de fantastiska men börjar man delförstora så blir det bara fyrkantiga pixlar.

Så att identifiera ansikten och människor filmade från en normal flygning är i princip obefintlig, menar Isac.

Skiljer de nya reglerna något på privatpersoner och företag som filmar?

– Ja för oss som företag behövs ett tillstånd från transportstyrelsen och en försäkring som gäller om jag är vållande till skada på annans egendom vid en eventuell krasch.

Det som gäller för alla oavsett om man flyger privat eller kommersiellt är att man ska själv som pilot satt sig in i vad som gäller.

Man kan alltså inte säga att man inte visste vad som gällde?

– Nej. För att bara nämna ett exempel så måste alla drönarlyft i Jönköping med omnejd ha ett klartecken att lyfta ifrån kontrolltornet på Jönköpings flygplats då man befinner sig i flygplatsens kontrollzon.

Mer fakta om regler tillstånd och kontrollzoner finns att läsa på bland annat:

transportstyrelsen.se

lantmäteriet.se

lvf.se