Det finns en större vilja för personer idag att minska sin klimatpåverkan, vilket statistik ifrån Sifo-undersökning av SJ bekräftar. De senaste som hoppar på klimattrenden är företagen.

- Vi har hört flertalet kommunikationsbyråer som reser med tåg för att deras kunder kräver det av dem. Samtidigt börjar även många företag ge bidrag till anställda som reser klimatsmart, säger Tobbe Lundell Presschef på SJ.

Trendskiftet bidrar till en kraftig ökning av tågresandet. Men det är inte bara företagen som ökar, även privatpersoner åker procentuellt mer än tåg förut. Det vanligaste har blivit att välja tåg framför flyg, men trenden att ta tåget istället för bil börjar även den växa, enligt SJ:s statistik.

Sommaren 2018 var en otroligt varm sommar, vilket är en av de bidragande faktorerna till förändrat beteende hos många. Dessutom resulterade det i att fler väljer att resa inrikes under de kommande semestermånaderna.

- Det var som en väckarklocka för svenskarna, både inom företagen och privatpersoner. Biljetterna har haft mycket större tryck och fler kommer behöva planera sina resor med oss tidigare än de gjort innan, fortsätter Lundell.

Trotts den positiva trenden erkänner flertalet att de saknar information om hur man kan minska sin klimatpåverkan, vilket även kan ses i bland annat SJ:s statistik.

- Den som vet att det går att göra 40 000 tågresor med samma koldioxidutsläpp som en enda flygresa mellan Stockholm och Göteborg väljer förmodligen oftare tåget, säger Tobbe Lundell.

Annons

Lundell menar på att människor förmodligen inte behövt tänka på klimatet på samma sätt förut och därav den stora ökningen av tågresande. Att man trodde sopsortering räckte för att vara klimatsmart, men nu är redo för större förändringar i sitt beteende för klimatets fördel.